SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Linguistic Research - course description

General information
Course name Methodology of Linguistic Research
Course ID 09.3-WH-FGD-BJ-Ć-S14_pNadGenOGRRD
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr hab. Jarochna Dąbrowska-Burkhardt, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem cyklu zajęć jest zapoznanie studentów z pluralizmem metodologicznym w zakresie językoznawstwa zarówno w wymiarze diachronicznym jak i synchronicznym. Studentom zostaną dostarczone narzędzia pojęciowo-analityczne niezbędne do analiz lingwistycznych oraz modeli opisu języka.

Prerequisites

Orientacja w podstawach dyskursu lingwistycznego i paradygmatach językoznawczych. Znajomość podstawowej terminologii językoznawczej w języku niemieckim.

Scope

Treści nauczania koncentrują się wokół metodologii badań lingwistycznych i dotyczą w głównej mierze przeglądu kierunków i szkół badań lingwistycznych. Należą do nich główne pojęcia i aspekty metod lingwistycznych oraz szkoły językoznawcze. 

Obok lingwistyki historyczno-deskryptywnej omówiony zostanie strukturalizm, funkcjonalizm Szkoły Praskiej, gramatyczno-teoretyczne założenia Noama Chomskiego, przełom pragmatyczny lat 70. Fokus analiz lingwistycznych spoczywa na lingwistyce tekstu, lingwistyce dyskursu. werbalnej interakcji oraz multimodalności. Ważnym aspektem zajęć jest uświadomienie studentom poszczególnych domen, w których analizujemy struktury językowe. Przykładowe analizy dotyczą badań nad językiem w poszczególnych grupach społecznych, języka w sferze gospodarki, języka w instytucjach, medycynie, systemie prawnym, literaturze, religii, polityce etc. 

 

 

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, opis klasyfikujący (prezentacja w "Power Point"), opis wyjaśniający, opis uzasadniający, dyskusja, przeprowadzanie poszczególnych analiz według poznanej metodologii.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny za przygotowane prezentacje i wygłoszone wypowiedzi. Sprawdzian poziomu wiedzy weryfikuje stopień opanowania materiału, streszczenia i interpretacji przekazywanych treści oraz ich opracowania.

Recommended reading

  • J. A. Bär, Hermeneutische Linguistik. Theorie und Praxis grammatisch-semantischer Interpretation. Grundzüge einer Systematik des Verstehens. Berlin / München / Boston, 2015.
  • B. Bartschat, Methoden der Sprachwissenschaft. Von Hermann Paul bis Noam Chomsky. Berlin, 1996.
  • F. Beresin, Geschichte der sprachwissenschaftlichen Theorien. Leipzig, 1980.
  • E. Felder / A. Gardt (Hrsg.) Handbuch Sprache und Wissen. Berlin, 2015.
  • B. Rothstein: Wissenschaftliches Arbeiten für Linguisten. Tübingen, 2011.

Further reading

  • J. Albrecht, Europäischer Strukturalismus: ein forschungsgeschichtlicher Überblick. Tübingen, 1988.
  • G. Antos / T. Niehr / J. Spitzmüller, Handbuch Sprache im Urteil der Öffentlichkeit, Berlin / Boston, 2019. 
  • Geschichte der Sprachwissenschaften. Ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Hrsg. v. Auroux, S. / Koerner, E.F.K. / Niederehe, H.-J. / Versteegh, K. In 3 Bänden. Berlin, 2000-2002.
  • G. Grewendorf, F. Hamm, W. Sternefeld, Sprachliches Wissen. Eine Einführung in moderne Theorien der grammatischen Beschreibung, Frankfurt/M., 1996.
  • G. Helbig, Geschichte der neueren Sprachwissenschaft, Leipzig, 1989.
  • G. Kleiber. Prototypensemantik: Eine Einführung. Tübingen, 1993.
  • N.-M., Klug / H. Stöckl, Handbuch Sprache im multimodalen Kontext, Berlin / Boston, 2016.
  • A. Linke, M. Nussbaumer, P. R. Portmann, Studienbuch Linguistik. Tübingen 2004
  • J. Meibauer. Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart, Weimar, 2002.
  • Methoden der Diskurslinguistik: sprachwissenschaftliche Zugänge zur transtextuellen Ebene / hrsg. von I. H. Warnke und J. Spitzmüller, Berlin / New York, 2008.
  • W. Porzig, Das Wunder der Sprache: Probleme, Methoden und Ergebnisse der Sprachwissenschaft. Tübingen, 1986.
  • M. Schwarz, Einführung in die kognitive Linguistik. Tübingen, 1996.
  • I. Warnke, Handbuch Diskurs, Berlin / Boston, 2018.

Notes

Przedmiot realizowany w ramach ścieżki językoznawczej.


Modified by dr hab. Jarochna Dąbrowska-Burkhardt, prof. UZ (last modification: 28-05-2020 10:22)