SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka nauczania języka niemieckiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FGP-DNJN-Ć-S14_pNadGenRJOZF |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Egzamin |
Jednym z głównych celów nauczania języków obcych na poziomie zaawansowanym jest rozwijanie postawy twórczej oraz autonomizacja uczniów. Chcąc rozwijać postawę twórczą swoich uczniów, nauczyciel sam musi być twórczy i „autonomiczny” w sensie kultury uczenia się i nauczania zgodnie z zasadą LLL = (Lebenslanges Lernen / Life Long Learning).
Kształtowanie postawy twórczej i uczenia się przez całe życie dotyczy zarówno uczniów, jak i nauczycieli. W tym celu niezbędne jest opanowanie strategii umożliwiających samodzielne i systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych, w szczególności dbanie o własny rozwój intelektualny i językowy. W przypadku przyszłych nauczycieli języka niemieckiego, którzy będą musieli sprostać współczesnym wymaganiom edukacyjnym w kontekście tzw. e-szkoły są to umiejętności priorytetowe.
Zaliczenie przewidzianych w planach studiów praktyk pedagogicznych i dydaktycznych oraz uzyskanie zaliczenia z „Dydaktyki nauczania języka niemieckiego” w semestrze 3
Doskonalenie umiejętności rozwijania kluczowych kompetencji w procesie nauczania języka niemieckiego młodzieży i dorosłych oraz kształtowanie postawy autonomizacji.
Opanowanie i ugruntowanie wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym z elementami psychologii, dydaktyki i językoznawstwa. W ramach tego podejścia realizowane będą m.in. zagadnienia z teorii przetwarzania informacji i nauk kognitywnych.
Z praktycznego punku widzenia na pierwszym planie znajduje się dalszy rozwój strategii i technik nauczania oraz tworzenie własnych, autentycznych materiałów dydaktycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Wykład analityczny i konwersatoryjny, aktywizujący słuchaczy z możliwością zadawania pytań i stawiania hipotez; w ramach ćwiczeń praca samodzielna i w grupach, dyskusja panelowa, debata „za i przeciw”, gry dydaktyczne, zadania wspierające twórcze podejście w tworzeniu i realizacji materiału nauczania i konstruktywistyczne formy oceniania.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność i zaangażowanie na zajęciach. Przygotowanie scenariusza lekcji dla uczniów szkół średnich (ewentualnie dla dorosłych) w oparciu o autorski pomysł i materiał oraz zaprezentowanie go w wersji Power Point na forum.
Egzamin można zaliczyć w formie ustnej lub pisemnej (możliwość wyboru) lub opracowując tzw. Scenario – materiał dydaktyczny do nauki języka niemieckiego do celów zawodowych (język fachowy).
Bimmel, Peter / Rampillon, Ute (2000): Lernerautonomie und Lernstrategien. München;
Fremdsprache Deutsch (2008): Textkompetenz.; (2000): Übersetzen im Deutschunterricht; (1999): Neue Medien im Deutschunterricht. (Genutzt werden auch andere, aktuelle Hefte der Zeitschrift "Fremdsprache Deutsch").
Heyd, Gertraude (1991): Grundwissen für den Unterricht in DaF. Frankfurt/Main;
Fernstudieneinheiten aus der Reihe: „Deutsch als Fremdsprache und Germanistik“. Goethe-Institut München – Langenscheidt.
Rampillon, Ute (1995): Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning;
Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew (2012): IDIAL4P: Materialien für den berufsbezogenen Deutschunterricht nach dem Konzept von Idial4P. Online-Module: http://idial4p-cente
Edmondson, Willis / House, Juliane (1993): Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen;
Tellmann, Udo / Müller-Trapet, Jutta / Jung, Matthias (2012): Berufs- und fachbezogenes Deutsch. Grundlagen und Materialerstellung nach dem Konzept von Idial4P. Handreichungen für Didaktiker. Universität Göttingen;
Wilczyńska, Weronika (1999): Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Poznań.
Glaboniat, Manuela / Müller, Martin u.a. (2005): Profile Deutsch. Lernzielbestimmungen, Kannbestimmungen, Kommunikative Mittel, Niveau A1-A2 / B1-B2/ C1-C2. Berlin-München.
Zmodyfikowane przez dr Tadeusz Zuchewicz (ostatnia modyfikacja: 02-06-2020 11:38)