SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka historii |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-WP-DH |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Dydaktyka historii przygotowuje do nauczania historii na II poziomie edukacyjnym (szkoła podstawowa)
brak
Wykład
1) Dydaktyka historii – metodyka nauczania historii. 2) Proces nauczania-uczenia się – podstawowe pojęcia; 3) Charakterystyka systemów dydaktycznych. 4) Historia jako przedmiot szkolny – jej specyfika i zadania 5) Program nauczania i zasady jego konstrukcji. Dobór i układ treści programowych; 6) Formy organizacyjne nauczania. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. 7) Metody, techniki i strategie edukacyjne – zagadnienia ogólne; 8) Rola środków dydaktycznych w nauczaniu historii; 9) Miejsce przedmiotu w procesie korelacji i integracji wiedzy i umiejętności międzyprzedmiotowych 10) Regionalizm w nauczaniu historii; 11) Rola muzeum w nauczaniu historii. 12) Kompetencje współczesnego nauczyciela historii;
Ćwiczenia
1) Podstawy programowe kształcenia historii i społeczeństwa – analiza założeń dokumentu; 2) Program nauczania – analiza, podstawy konstrukcji programu; 3) Cele nauczania historii. Praktyczna budowa celów kształcenia (w ujęciu tradycyjnym, taksonomicznym i operacyjnym); 4) Lekcja - budowa, typy, konspekt; 5) Podręcznik szkolny – rodzaje, obudowa dydaktyczna i funkcje; 6) Analiza metod i technik w procesie nauczania-uczenia się historii i społeczeństwa oraz historii (metody klasyczne i aktywizujące); 7) Rodzaje środków dydaktycznych i ich funkcje (mapy, ikonografia, źródła historyczne, multimedia). 8) Utrwalanie wiedzy historycznej – lekcje powtórzeniowe (rodzaje i budowa); 9) Kontrola wiadomości uczniów – rodzaje, narzędzia, formy; 10) Ocena wiadomości i umiejętności uczniów.
wykład: informacyjny, analityczny, syntetyczny, problemowy i wyjaśniający.
ćwiczenia: rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
wykład: obecność studenta na wykładach.
ćwiczenia: uzyskanie 5 punktów za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w rozmowie nauczającej (ocenie podlegać będzie prezentacja informacji, zajęcie konkretnego stanowiska wobec omawianych problemów, punktowanie w zakresie: 0-1 pkt); zaliczenie w ramach konsultacji 2 lektur; opracowanie projektu: 1) konspektu lekcji bieżącej do zadanego tematu; 2) celów lekcji (podczas ćwiczeń) 3) karty pracy z tekstem źródłowym, mapą, ikonografią, (kryteria: dopasowanie środków do możliwości dzieci, poprawność merytoryczna, wykorzystanie wiedzy dydaktycznej i historycznej, selekcja informacji, szata graficzna), napisanie na ocenę pozytywną sprawdzianu z tematyki dotyczącej ćwiczeń.
egzamin: egzamin ustny składający się z odpowiedzi na 3 pytania obejmuje problematykę z zakresu tematycznego przedmiotu.
1. Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.
2. Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.
3. Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, Warszawa 2004.
4. Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2020 13:49)