SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Analiza decyzyjna i teoria decyzji |
Kod przedmiotu | 11.1-WK-IiED-ADTD-Ć-S14_pNadGenMV9N6 |
Wydział | Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii |
Kierunek | Computer science and econometrics |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Knowledge of selected methods, models and applications of decision analysis and decision theory.
Basic Linear Algebra, Discrete Mathematics (Graph Theory), Probability Theory.
1. General problematics of decision making. Elements of decision situation. Multiple criteria and uncertainty in decision making. Preferences and preference modelling. Mathematical models of decision situations. Decision analysis. Decision support and decision support systems.
2. Multicriteria decision analysis – discrete models (with finite set of alternatives). Methods, decision rules and examples of applications.
3. Project networks. CPM (critical path method). PERT (program evaluation and review technique) method. CPM-COST method (CPM with time-cost dependencies).
4. Linear programming (LP) models. Optimization problems for networks as LP problems.
5. Decision making under uncertainty and risk. Multi-stage decision processes. Decision trees.
6. Elements of game theory.
7. Multiple-criteria and group preferences. Pareto optimum. Group and social choice. Methods and rules of social choice. Condorcet paradox and Arrow’s theorem.
8. Voting as a method of group decision making. Methods of voting and election systems. Methods of apportionment.
9. Fair division. Methods and formal approaches.
10. Matching and recruitment systems. Gale-Shapley model.
Lecture, classes, project.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Verification of activity of students during the classes.
2. Writing tests during the classes.
3. Writing exam.
4. Project (decision analysis of a real-life problem)
Final score = Activity + writing tests (30 %), project (30 %), exam (40 %).
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 23-11-2020 10:00)