Przedmiot do wyboru - Psychospołeczne aspekty zdrowia reprodukcyjnego i HIV/AIDS - course description
General information
Course name
Przedmiot do wyboru - Psychospołeczne aspekty zdrowia reprodukcyjnego i HIV/AIDS
Course ID
14.9-WL-LekAM-PAZR
Faculty
Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study
Medical
Education profile
academic
Level of studies
Long-cycle studies leading to MS degree (6 years)
Beginning semester
winter term 2019/2020
Course information
Semester
4
ECTS credits to win
2
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Class
30
2
30
2
Credit
Aim of the course
Zapoznanie studentów z podstawową problematyką dotyczącą seksualności człowieka w obszarze zdrowia reprodukcyjnego. Pogłębienie wiedzy o psychospołecznych aspektach zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz czynnikach je warunkujących. Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą epidemii HIV/AIDS w wymiarze społeczno-psychologicznym.
Prerequisites
Podstawowa wiedza z zakresu biologicznych podstaw rozwoju człowieka.
Scope
Słownictwo oraz terminologia używana w kontekście zdrowia reprodukcyjnego
Postawy dotyczące zdrowia reprodukcyjnego i epidemii HIV/AIDS
Psychospołeczne aspekty HIV/AIDS
Kobiety a HIV/AIDS
Styl życia a HIV/AIDS
Ryzykowne zachowania w kontekście HIV/AIDS
Profilaktyka HIV/AIDS – postępowanie pre (PrEP) i poekspozycyjne (PEP)
Poradnictwo i testowanie w kierunku HIV/AIDS
Zdrowie reprodukcyjne a seksualne – pojęcia, różnice,
Prawa seksualne i reprodukcyjne - Deklaracja Praw Seksualnych, historia, stan obecny
Planowanie rodziny oraz antykoncepcja – kwestie społeczne
Aborcja – wymiar społeczny oraz prawny
Analiza wybranych aspektów zdrowia reprodukcyjnego w Polsce i innych krajach
Kampanie społeczne dotyczące problematyki HIV/AIDS i zdrowia reprodukcyjnego - przegląd polskich i światowych
Teaching methods
Główną metodą kształcenia jest metoda warsztatowa. Metoda sytuacyjna, burza mózgów, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, studium przypadku, gry symulacyjne, gry dydaktyczne, praca z podręcznikiem, metoda projektów, prezentacje multimedialne.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z projektu (prezentacji wybranego zagadnienia programowego).
Konsekwencją związaną z brakiem zaliczenia przedmiotu będzie ocena ndst.
Sposobem odrabiania zajęć będą indywidualne konsultacje.
Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI w., Wyd. UJ, Kraków 2012
Lew-Starowicz M., Lew - Starowicz Z., Skrzypulec-Plinta V., Seksuologia, PZWL, Warszawa 2017
red. Parczewski M., Bociąga-Jasik M., Inglot M., Mularska E., Witak-Jędra M., Zasady opieki nad osobami zakażonymi HIV. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Naukowego AIDS 2019, PTN AIDS, Warszawa-Szczecin 2019
red. Szlagowska A., Wstęp do badań. Problemy zdrowia reprodukcyjnego kobiet, t.I, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego, Wrocław 2016
Further reading
red. Płonka-Syroka B., Szlagowska A., Problemy zdrowia reprodukcyjnego kobiet. Wybrane problemy zdrowia reprodukcyjnego kobiet w relacji do biologii i kultury, t.II, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego, Wrocław 2018
strona Polskiego Towarzystwa Naukowego AIDS, http://www.ptnaids.pl/
strona Krajowego Centrum ds. AIDS, www.aids.gov.pl
strona Fundacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, https://federa.org.pl/
Notes
Modified by dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (last modification: 29-09-2020 14:20)