SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pediatria |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-P |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Egzamin |
Seminarium | 10 | 0,67 | 10 | 0,67 | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia kliniczne | 60 | 4 | 60 | 4 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia z pediatrii jest:
- doskonalenie już nabytych umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania wywiadu oraz badania przedmiotowego dzieci od okresu noworodkowego do 18 r.ż.,
- poszerzenie wiedzy na temat chorób wieku dziecięcego oraz poznanie nowych schorzeń dla tego okresu,
- nabycie umiejętności przeprowadzania diagnostyki różnicowej,
- poznanie metod diagnostycznych w pediatrii,
- teoretyczne i praktyczne poznanie procedur diagnostycznych wykonywanych u dzieci,
- poznanie zasad postępowania w nagłych stanach w pediatrii,
- znajomość epidemiologii, symptomatologii, diagnostyki, leczenia oraz rokowania w najczęstszych chorobach wieku dziecięcego.
Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii.
Tematyka wykładów:
1. Zapalenie oskrzeli, oskrzelików, zapalenie płuc i opłucnej.
2. Mukowiscydoza.
3. Astma – odrębności diagnostyki i leczenia u dzieci.
4. Stany nagłe w pulmonologii dziecięcej.
5. Choroby wysypkowe u dzieci.
6. Choroba Kawasaki.
7. Niedokrwistości u dzieci.
8. Diagnostyka i terapia białaczek i chłoniaków u dzieci.
9. Diagnostyka i terapia nowotworów narządowych u dzieci.
10. Transplantacja szpiku u dzieci.
11. Wady układu moczowego.
12. Uwarunkowane genetycznie choroby nerek.
13. Wrodzone wady serca.
14. Zaburzenia rytmu serca u dzieci.
15. Zapalenie mięśnia sercowego u dzieci.
16. Zaburzenia czynnościowe przewodu pokarmowego u dzieci.
17. Nieswoiste zapalenia jelit u dzieci.
Tematyka seminariów:
1. Wrodzone zaburzenia krzepnięcia. Małopłytkowość immunologiczna u dzieci.
2. Zaparcia u dzieci. Celiakia.
3. Choroby zakaźne wieku dziecięcego.
4. Choroby tarczycy u dzieci. Wrodzony przerost nadnerczy.
4. Hipoglikemia.
5. Neuroinfekcje u dzieci.
6. Wczesne i późne następstwa terapii przeciwnowotworowej.
7. Białkomocz i krwinkomocz u dzieci. Zespół nerczycowy u dzieci.
8. Stany zagrożenia życia u dzieci.
Program nauczania realizowany jest w ramach wykładów, seminariów (w formie prezentacji multimedialnych) oraz ćwiczeń praktycznych. Zajęcia kliniczne odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziałach/pododdziałach pediatrycznych Uniwersyteckiego Szpitala w Zielonej Górze oraz przychodni Lekarza Rodzinnego/specjalistycznych, przyszpitalnych poradniach dziecięcych.
Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w ostrych i planowych przyjęciach w pediatrycznej Izbie Przyjęć. Ponadto studenci będą zaznajomieni oraz obecni podczas procedur/badań wykonywanych u dzieci w ramach pobytu w oddziałach (m.in. badania USG, badania echokardiograficznego, RTG, TK, MR, biopsji nerki, szpiku, nakłucia lędźwiowego, zakładania zgłębnika żołądkowego, cewnikowania pęcherza moczowego, inhalacji i tlenoterapii, badań czynnościowych przewodu pokarmowego, żywienia dojelitowego i pozajelitowego, całodobowego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Do zaliczenia wymagane są obecności na wszystkich formach zajęć (wykładach, seminariach i zajęciach klinicznych). Zaliczenie części praktycznej zajęć odbywa się w ostatnim dniu zajęć w oddziale i obejmuje sprawdzenie nabycia praktycznych efektów kształcenia. Zaliczenie części seminaryjnej jest na podstawie aktywności podczas zajęć oraz przygotowania i przedstawienia zagadnienia z zakresu pediatrii klinicznej. Zaliczenie wykładów (egzamin) odbywa się poprzez zdanie testu. Test zaliczeniowy obejmuje 40 pytań. Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna ocen z wszystkich form zajęć (średnia z 3 ocen). Jednakże z każdej części student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną. W przypadku nie zaliczenia jakiejkolwiek części, student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia (testowego lub ustnego) po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.
Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1-2 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 2 zajęć klinicznych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć. Dwa spóźnienia są traktowane jak jedna nieobecność.
Uzyskane punkty z zaliczenia testowego są przeliczane na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
Sposób wyliczanie oceny końcowej:
Średnia 2-3,24 = ocena 3,0
Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5
Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0
Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5
Średnia 4,75-5 = ocena 5
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2005.
2. Kawalec W., Grenda R., Ziółkowska H. (red.) Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, 2013.
1. Krawczyński M.: Propedeutyka Pediatrii. PZWL 2009.
2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Agnieszka Ziółkowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2021 16:52)