First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester
winter term 2019/2020
Course information
Semester
2
ECTS credits to win
5
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr Monika Lato-Pawłowska
dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
mgr Grażyna Milewska-Wilk
dr Justyna Jasik-Pyzdrowska
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
15
1
-
-
Exam
Laboratory
90
6
-
-
Credit with grade
Practical training
120
8
-
-
Credit with grade
Zajęcia praktyczne
80
5,33
-
-
Credit with grade
Samokształcenie
15
1
-
-
Credit
Aim of the course
Przygotowanie studenta w zakresie teorii i praktyki do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do człowieka w różnych fazach: zdrowia, zagrożenia chorobą, chorobie oraz umieraniu. Realizacja funkcji zawodowych pielęgniarstwa: opiekuńczej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej itd.
Prerequisites
Zaliczenie teoretycznych podstaw pielęgniarstwa i ćwiczeń umiejętności pielęgniarskich w ramach zajęć laboratoryjnych.
Scope
WYKŁAD:
Proces pielęgnowania i ICNP Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej
Zakres opieki pielęgniarskiej wobec pacjenta o niepomyślnym rokowaniu.
Wybrane działania profilaktyczne w pracy pielęgniarki- skutki unieruchomienia pacjenta;
Badania diagnostyczne, przygotowanie chorego i zapobieganie powikłaniom;
Opieka pielęgniarska nad pacjentem w stanie choroby
LABORATORIUM:
1. Zasady obowiązujące przy realizacji zleceń lekarskich
Przechowywanie i sprawdzanie przydatności leków do użytku
Standardy przygotowywania i podawania leków
Niebezpieczeństwa związane z przygotowywaniem i podawaniem leków
2. Podawanie leków różnymi drogami
2.1. Podawanie leków drogą układu pokarmowego
Doustnie
Podjęzykowo
Okołopoliczkowo
Doodbytniczo
2.2. Podawanie leków drogą układu oddechowego
Drogą wziewną za pomocą nebulizatora, inhalacji
Tlenoterapia
2.3. Podawanie leków drogą przez skórę
Do worka spojówkowego
Do ucha
Do nosa
Dopochwowo
Na skórę
2.4. Podawanie leków dotkankowo
Wstrzyknięcia podskórne
Wstrzyknięcia śródskórne
Wstrzyknięcia domięśniowe
Wstrzyknięcia i infuzje dożylne
3. Pobieranie materiałów do badań
Pobieranie krwi żylnej do badań
Pobieranie moczu do badania
Pobieranie plwociny do badań
Pobieranie wymazów do badania
Pobieranie treści żołądkowej do badania
Pobieranie treści dwunastniczej do badania
4. Asystowanie pielęgniarki przy pobieraniu materiałów do badań diagnostycznych i zabiegów leczniczych
Nakłucie lędźwiowe
Punkcja jamy opłucnowej
Kaniulacji żył centralnych
Nakłucie tętnicy
Biopsji szpiku
5. Udział pielęgniarki w zabiegach płukania
Płukanie oka/worka spojówkowego
Płukanie jamy ustnej i gardła
Płukanie żołądka
Płukanie pęcherza moczowego
Irygacja przetoki
Płukanie rany
Płukanie ucha
SAMOKSZTAŁCENIE:
Postępowanie w przypadku zakłucia zainfekowanym sprzętem medycznym lub w innych przypadkach ekspozycji zawodowej na podstawie standardu postępowania.
Przedstaw w zespole dwuosobowym Tradycyjne i nowoczesne pielęgniarstwo. Pielęgniarstwo zadaniowe i Primary Nursing. Dokonaj krytycznej oceny modeli.
Wskaż siedzibę, kontakt, przewodniczącą OIPiP na terenie swojego miejsca zamieszkania. Na podstawie Ustawy o Samorządzie Pielęgniarek i Położnych wymień jego zadania.
Przeanalizuj Ustawę o Zawodzie Pielęgniarki i Położnej w zakresie kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego w zawodzie.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ PRAKTYKA ZAWODOWA
Postępowanie pielęgniarskie w wybranych stanach i zmianach w funkcjonowaniu organizmu.
Wybrane studium kliniczne przypadku w praktyce pielęgniarskiej.
Rola pielęgniarki w procesie diagnozowania, leczenia i rehabilitacji pacjenta.
Profilaktyka zakażeń w opiece zdrowotnej.
Wybrane metody pielęgnowania w opiece nad pacjentem.
Zastosowanie procesu pielęgnowania w praktyce.
Ocena stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb pielęgnowania z elementami badania podmiotowego i przedmiotowego.
Ocena podstawowych czynności życiowych.
Procedury i algorytmy stosowane w ocenie podstawowych czynności życiowych.
Pomiar i ocena parametrów funkcji organizmu: pomiary, testy i badania diagnostyczne wykonywane przez pielęgniarkę.
Udział pielęgniarki w utrzymaniu higieny osobistej pacjenta i otoczenia.
Udział pielęgniarki w prowadzeniu dokumentacji medycznej.
Udział w utrzymaniu aktywności fizycznej pacjenta.
Profilaktyka powikłań u pacjentów długotrwale unieruchomionych.
Stosowanie opatrunków i udział pielęgniarki w leczeniu ran.
Udział pielęgniarki w stosowaniu zabiegów przeciwzapalnych.
Udział pielęgniarki w zakresie odżywiania pacjenta.
Udział pielęgniarki w zakresie wydalania.
Udział pielęgniarki w metodach wspomagających wentylację płuc.
CSM (Centrum Symulacji Medycznej w ramach z Zajęć Praktycznych)
1. Rozpoznawanie kluczowych problemów pielęgnacyjnych w różnych stanach zdrowotnych i realizacja planu opieki.
Teaching methods
Studium przypadku, proces pielęgnowania, algorytmy i obowiązujące standardy w praktyce, pokaz, instruktaż, check listy.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia,
Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń, laboratoriów i zajęć praktycznych. Poprawa egzaminu odbywa się w formie pisemnej- test lub ustnej i polega na wylosowaniu trzech pytań z puli zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach.
Laboratoria - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, sprawdziany wiedzy teoretycznej w formie odpowiedzi ustnej lub kolokwium (po uzyskaniu 60% pkt . możliwych do zdobycia) oraz praktycznej – wykonanie zadania po każdym bloku tematycznym (losowanie przypadków i zabiegów ). W przypadkach nieobecności, Student odrabia zajęcia w terminie i miejscu uzgodnionym z prowadzącym.
Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie zadań zgodnie z kartą samokształcenia.
Zajęcia praktyczne/ Praktyka zawodowa - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich zajęć przewidzianych w ramach realizacji programu wynikającego z tematyki zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Obecność jest obowiązkowa w 100% ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona po czym uzgodniony z prowadzącym termin odrobienia zajęć zgodnie z regulaminem kierunku.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z Egzaminu, laboratoriów, zajęć praktycznych. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
- pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Recommended reading
Zarzycka D., Ślusarska B, Podstawy pielęgniarstwa T I i II, PZWL, Warszawa 2017.
Zarzycka D., Ślusarska B., Majda A., Umiejętności Pielęgniarskie Katalog Check- List. Materiały Ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa PZWL, Warszawa 2017.
Kózka M., Płaszewska- Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2008.
Further reading
Górajek-Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Warszawa 2007.
Kózka M.(red. Wydania polskiego): Pielęgniarstwo.Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.
Ślusarska B., Zarzycka D.: Kultywowanie symboliki w pielęgniarstwie. Lublin 2011.
Widomska-Czekajska T., Górajek-Jóźwik J. (red.): Encyklopedia dla pielęgniarek i położnych. Tom 1, 2, 3, Warszawa 2010.
Betty J. Ackley, Gail B. Ladwig, Podręcznik diagnoz pielęgniarskich, Warszawa 2010.
Chrząszczewska A.: Bandażowanie. Warszawa 1996.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Notes
Modified by mgr Beata Wojciechowska (last modification: 26-01-2021 15:27)