Internal Medicine and Internal Nursing - course description
General information
Course name
Internal Medicine and Internal Nursing
Course ID
12.9-CM-4-CHorob.Wew. Piel.Intern.-S20
Faculty
Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study
Nursing
Education profile
practical
Level of studies
First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester
winter term 2019/2020
Course information
Semester
4
ECTS credits to win
9
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
prof. dr hab. n. med. Jan Łącki
dr Monika Lato-Pawłowska
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
0
0
-
-
Exam
Class
15
1
-
-
Credit with grade
Practical training
160
10,67
-
-
Credit with grade
Zajęcia praktyczne
60
4
-
-
Credit with grade
Samokształcenie
10
0,67
-
-
Credit
Aim of the course
Nabycie umiejętności samodzielnego prowadzenia procesu pielęgnowania i zaznajomienie studenta z pełnym zakresem czynności związanych z pielęgnacją pacjenta w oddziałach internistycznych.
Prerequisites
Wiedza z zakresu pielęgnowania chorych z chorobami narządów wewnętrznych zgodnie z aktualnie zalecanymi standardami i procedurami opieki pielęgniarskiej wobec chorych hospitalizowanych.
Scope
ĆWICZENIA
1. Rola pielęgniarki w profilaktyce, rozpoznawaniu czynników ryzyka, diagnozowaniu, leczeniu i rehabilitacji chorób układu krwiotwórczego z uwzględnieniem procesu pielęgnowania.
2. Istota opieki pielęgniarskiej w profilaktyce, diagnozowaniu, leczeniu i rehabilitacji chorób układu narządu ruchu, z uwzględnieniem procesu pielęgnowania.
3. Rola pielęgniarki w profilaktyce, rozpoznawaniu czynników ryzyka, diagnozowaniu i leczeniu chorób otolaryngologicznych.
SAMOKSZTAŁCENIE
1. Przygotowanie pisemnej pracy na wybrane tematy z podanej literatury przedmiotu
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ PRAKTYKA ZAWODOWA
1. Problemy opiekuńcze, standardy i procedury ich rozwiązywania u chorych z chorobami układu sercowo - naczyniowego.
diagnoza problemów chorego z OZW, niewydolnością serca, nadciśnieniem tętniczym (problemy opiekuńcze oraz plan postępowania pielęgnacyjnego uwzględniający hierarchię problemów i zmierzający do ich rozwiązania,ocena wiedzy pacjenta w zakresie radzenia sobie w czasie występowania objawów wynikających z choroby sercowo - naczyniowej)
plan postępowania opiekuńczego i edukacyjnego wobec chorego z przewlekłą niewydolnością serca.
2. Diagnoza pielęgniarska i udział pielęgniarki w badaniach diagnostycznych wykonywanych w chorobach układu oddechowego:
diagnoza problemów chorego z astmą oskrzelową: problemy opiekuńcze oraz plan postępowania pielęgnacyjnego uwzględniający hierarchię problemów i zmierzający do ich rozwiązania,ocena wiedzy pacjenta w zakresie radzenia sobie w czasie napadu duszności,zasady stosowania leków przeciw astmatycznych w postaci aerozoli, pozycja ciała chorego poprawiająca wentylacje w czasie napadu astmatycznego, rola emocji w występowaniu napadu astmatycznego,
plan postępowania opiekuńczego i edukacyjnego wobec chorego z przewlekłą niewydolnością oddechową (charakterystyka typowych problemów pacjentów z niektórymi chorobami, doprowadzającymi do przewlekłej niewydolności oddechowej, plan postępowania opiekuńczego wobec chorego z przewlekłą niewydolnością oddechową z powodu chorób obturacyjnych, udział pielęgniarki w kształtowaniu u chorego umiejętności i postawy samopomocy - ćwiczenia oddechowe, likwidacja palenia papierosów, drożność dróg oddechowych, mikroklimat, aktywność fizyczna), zabiegi - fizjoterapeutyczne zmierzające do utrzymania drożności i higieny dróg oddechowych w chorobach zaporowych (przeciwwskazania do stosowania pozycji drenażowych oraz przeciwwskazania do oklepywania pleców).
3. Zadania pielęgniarki w postępowaniu diagnostycznym i leczniczym wobec chorego z chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy, marskością wątroby, WZW, oraz biegunką:
diagnoza pielęgniarska i udział pielęgniarki w badaniach diagnostycznych w chorobach przewodu pokarmowego (zakres informacji dotyczących funkcji przewodu pokarmowego, potrzebnych do sformułowania diagnozy pielęgniarskiej,procedury przygotowania pacjenta do: badań endoskopowych, badań radiologicznych, badań hematologicznych, badań biochemicznych, biopsji (np. wątroby), procedury opiekuńcze (pielęgnacyjne) wobec chorego poddanego badaniom diagnostycznym),
udział pielęgniarki w leczeniu farmakologicznym (zasady przyjmowania leków osłaniających śluzówkę żołądka), dietetycznym (zasady odżywiania chorego z wrzodem żołądka w ostrym okresie choroby) oraz w psychoterapii,
udział pielęgniarki w kształtowaniu u chorego pożądanych zachowań zdrowotnych (przygotowanie pacjenta do samoopieki w zakresie odżywiania i przyjmowania leków)
działania opiekuńcze wobec pacjenta z marskością wątroby i WZW.
4. Problemy opiekuńcze, standardy i procedury ich rozwiązywania u chorych z chorobą zapalną nerek i dróg moczowych, ostrą i przewlekłą niewydolnością nerek.
diagnoza pielęgniarska i udział pielęgniarki w badaniach diagnostycznych wykonywanych w chorobach układu moczowego (zasady postępowania pielęgnacyjnego wobec chorego poddanego badaniom diagnostycznym wykonywanym w chorobach układu moczowego, badania czynnościowe nerek - udział pielęgniarki w ich wykonywaniu, plan postępowania opiekuńczego wobec problemów pielęgnacyjnych pojawiających się w przebiegu chorób zapalnych nerek, udział pielęgniarki w leczeniu dietetycznym, farmakologicznym, udział pielęgniarki w postępowaniu z chorym w ostrej niewydolności nerek, zadania opiekuńcze wobec pacjenta z przewlekłą niewydolnością nerek, udział pielęgniarki w leczeniu dietetycznym - sposoby obniżania uciążliwości wynikających z ograniczeń (sól, woda, białko), zadania pielęgniarki wynikające z leczenia farmakologicznego i nerkozastępczego (dializoterapia)).
5.Zadania pielęgniarki w opiece nad chorym z: niedokrwistością, skazą krwotoczną, białaczką:
diagnoza pielęgniarska i udział pielęgniarki w badaniach wykonywanych w chorobach krwi układu krwiotwórczego (zasady postępowania pielęgnacyjnego wobec chorego poddanego badaniom diagnostycznym wykonywanym w chorobach krwi i układu krwiotwórczego, problemy opiekuńcze, standardy i procedury ich rozwiązywania u chorych z niedokrwistością i skazą krwotoczną, udział pielęgniarki w leczeniu dietetycznym i farmakologicznym)
udział pielęgniarki w leczeniu pacjenta z białaczką, przepisy dotyczące ochrony personelu zatrudnionego przy chemioterapii.
6. Udział pielęgniarki w postępowaniu z chorym z cukrzycą i nadczynnością tarczycy:
diagnoza pielęgniarska i udział pielęgniarki w badaniach wykonywanych w nadczynności gruczołu tarczowego i cukrzycy: badania diagnostyczne wykonywane w cukrzycy – udział pielęgniarki,badania diagnostyczne wykonywane w nadczynności gruczołu tarczowego - zadania pielęgniarki, ocena stanu psychofizycznego i sytuacji społecznej pacjenta, ocena wiedzy pacjenta o chorobie i trybie życia, ocena możliwości poznawczych chorego, program postępowania pielęgniarskiego wobec chorego na cukrzycę - udział pielęgniarki w przygotowaniu chorego do życia z chorobą, standardy, procedury wykorzystywane w rozwiązywaniu problemów pielęgnacyjnych (problemy wynikające z choroby, jej powikłań oraz stosowanego leczenia), przygotowanie chorego do samokontroli, samoleczenia i samopielęgnacji,
kompleksowe postępowanie pielęgniarskie wobec pacjenta z nadczynnością gruczołu tarczowego zmierzające do uzyskania stanu eutyreozy.
7. Problemy opiekuńcze, standardy i procedury ich rozwiązywania u chorych z reumatoidalnym zapaleniem stawów i osteoporozą:
udział pielęgniarki w kompleksowym postępowaniu z chorym: analiza problemów opiekuńczych pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów spowodowanych ograniczeniem sprawności,sposoby zapobiegania zniekształceniom i zesztywnieniom w obrębie stawów kończyn, problemy psychologiczne wynikające z przewlekle postępującego procesu chorobowego, rola (zadania) pielęgniarki w leczeniu i przygotowaniu chorego do życia z niesprawnością,
zadania pielęgniarki wobec chorego z osteoporozą (plan postępowania pielęgniarskiego wobec problemów pojawiających się w przebiegu osteoporozy,lecznicze modyfikacje żywienia, aktywności fizycznej, farmakoterapia - rola i zadania pielęgniarki, program postępowania profilaktycznego osteoporozy).
CSM (Centrum Symulacji Medycznej w ramach Zajęć Praktycznych)
1. Rozpoznawanie kluczowych problemów pielęgnacyjnych i realizowanie planu postępowania pielęgniarskiego w chorobach narządu ruchu.
Teaching methods
Wykład konwencjonalny, metoda przypadków i sytuacyjna, pogadanka, instruktaż, ćwiczenia, pokaz.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ćwiczenia - Ocenie podlegają sprawdziany wiedzy teoretycznej w formie odpowiedzi ustnej, pisemnej lub kolokwium (po uzyskaniu 60% pkt. możliwych do zdobycia) 94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0. Ocenie podlega również przygotowanie procesu pielęgnowania na podstawie studium przypadku w wybranym schorzeniu internistycznym. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w formie i terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta przebywającego w oddziale chorób wewnętrznych oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego i jego realizacja. Ocenie podlegają także odpowiedzi ustne i pisemne sprawdzające wiedzę z zakresu tematów obejmujących zajęcia praktyczne.
Praktyka zawodowa - warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych.
Samokształcenie - praca pisemna na temat schorzeń internistycznych.
Egzamin - Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia wszystkich zajęć z semestru III i IV. Egzamin obejmuje treści zarówno z wykładów jak i ćwiczeń - warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie minimum 60% punktów z testu sprawdzającego wiedzę zawierającego minimum 60 pytań. 94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.
Recommended reading
1. Interna Szczeklika mały podręcznik 2019, MEDYCYNA PRAKTYCZNA 2019.
2. Pączek L., Mucha K., Foroncewicz B. (red.): Choroby wewnętrzne. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa i położnictwa, PZWL Warszawa 2009.
3. Jurkowska G., Łagoda K. (RED.): Pielęgniarstwo internistyczne, PZWL Warszawa 2019.
Further reading
1. Talarska D., Zozulińska - Ziółkiewicz D. (red.): Pielęgniarstwo internistyczne, PZWL Warszawa 2017.
Notes
Modified by mgr Beata Wojciechowska (last modification: 26-01-2021 15:24)