SylabUZ

Generate PDF for this page

Geriatrics and Geriatric Nursing - course description

General information
Course name Geriatrics and Geriatric Nursing
Course ID 12.6-CM-3-Ger.i Piel.Ger.-S20
Faculty Faculty of Medicine and Health Sciences
Field of study Nursing
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree in nursing
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 9
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 5 0,33 - - Exam
Class 45 3 - - Credit with grade
Practical training 80 5,33 - - Credit with grade
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Credit with grade
Samokształcenie 30 2 - - Credit

Aim of the course

Przygotowanie studenta do kompleksowej opieki geriatrycznej. Przekazanie aktualnej wiedzy w zakresie procesów starzenia się ustroju, ostrych i przewlekłych chorób wieku starczego. Wskazanie odrębności postępowania pielęgniarskiego wobec osoby w wieku podeszłym. Zwrócenie uwagi na starość w aspekcie środowiskowym i genetycznym oraz profilaktyki niepomyślnego starzenia się człowieka.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności zawodowe zdobyte zgodnie z programem w I roku nauczania. Umiejętność oceny potrzeb bio-psycho-społecznych człowieka, wiedza z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej,  nauk podstawowych , społecznych. 

Scope

Wykład:

  1. Przedmiot i zakres geriatrii;
  2. Geriatria wobec wzrostu liczby seniorów, wzrostu długości życia ludzkiego. Problem starzenia się ludności Polski, Europy i świata. Organizacja opieki geriatrycznej w Polsce.
  3. Charakterystyka populacjji seniorów w starszym wieku oraz profilaktyka niepomyślnego starzenia się;
  4. Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym;
  5. Cechy fizjologiczne i psychologiczne człowieka w wieku podeszłym;

Ćwiczenia:

  1. Komunikacja z osobą starszą z uwzględnieniem deficytów wynikających ze starzenia się organizmu oraz choroby;
  2. Kompleksowa Ocena Geriatryczna wykorzystanie skal i testów służących wdrażaniu interwencji;
  3. Etiopatogeneza, przebieg, leczenie,  i profilaktyka chorób wieku, starszego z uwzględnieniem chorób otępiennych oraz wynikających ze starzenia się organizmu.  Nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca, POCHP, Przewlekłe zapalenie  żołądka, Choroba Alzheimera, Choroba Parkinsona, zaparcia, biegunka, Rozpoznawanie powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego;
  4. Wielkie problemy geriatryczne pielęgnowanie pacjenta (zaburzenia wzroku, słuchu, nietrzymanie moczu i stolca, depresja, zespoły otępienne)
  5. Diagnoza pielęgniarska, plan opieki, realizacja i ewaluacja procesu pielęgnowania osoby w wieku senioralnym z wymienionymi schorzeniami;
  6. Dietetyka wieku starczego, piramida zdrowego żywienia, zaburzenia elektrolitowe u osób starszych;
  7. Profilaktyka niepomyślnego starzenia, usprawnianie seniorów oraz rehabilitacja geriatryczna.
  8. Problem polipragmazji w geriatrii. Leczenie schorzeń osób w wieku geriatrycznym z uwzględnieniem działania leków w zależności od schorzenia.
  9. Osoba starsza w oddziale szpitalnym i placówce instytucjonalnej. Gromadzenie danych, plan opieki, w oparciu o diagnozę pielęgniarską oraz proces pielęgnowania. Przyjęcie seniora do placówki;
  10. Postępowanie z człowiekiem umierającym i zmarłym z zachowaniem godności uwzględniając procedury.

SamokształcenieProjekt usprawniania seniora w aspekcie psychofizycznym, przeprowadzenie zaplanowanych działań w grupie seniorów.

  1. Postępowanie pielęgniarskie wobec pacjenta z wybranymi Wielkimi Zespołami Geriatrycznymi- profilaktyka upadków

Zajęcia praktyczne / Praktyka zawodowa:

  1. Osoba starsza w oddziale szpitalnym, placówce instytucjonalnej. Gromadzenie danych, plan opieki, wykorzystanie skal i testów służących wdrażaniu interwencji w oparciu o diagnozę pielęgniarską oraz proces pielęgnowania. Przyjęcie seniora do placówki;
  2. Komunikacja z osobą starszą z uwzględnieniem deficytów wynikających ze starzenia się organizmu oraz choroby;
  3. Pielęgnowanie i leczenie ludzi starszych z chorobami otępiennymi.
  4. Pielęgnowanie człowieka starszego z chorobami układu krążenia;
  5. Pielęgnowanie i leczenie ludzi starszych z chorobami układu oddechowego;
  6. Pielęgnowanie i leczenie ludzi starszych z chorobami układu pokarmowego;
  7. Pielęgnowanie i leczenie w chorobach nerek;
  8. Żywienie w okresie starości, postępowanie w cukrzycy;
  9. Pielęgnowanie w chorobach narządów ruchu, usprawnianie osób starszych;
  10. Zespół słabości i kruchości;
  11. Ludzie starzy z upośledzeniem wzroku i słuchu;
  12. Rozpoznawanie powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego;
  13. Zastosowanie środków farmakologicznych w leczeniu wielochorobowości z uwzględnieniem interakcji leków;
  14. Postępowanie z człowiekiem umierającym i zmarłym z zachowaniem godności uwzględniając procedury.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, praca w grupach, praca z książką, metoda przypadków i sytuacyjna, pokaz, instruktaż, ćwiczenia praktyczne, studium indywidualnego przypadku , metoda symulacji (zajęcia realizowane w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń. Egzamin przeprowadzony w formie ustnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia na podstawie odpowiedzi na trzy pytania wylosowane z puli osiemdziesięciu.  Zastrzega się możliwość wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na egzaminowanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji w oparciu o regulamin zdalnego egzaminowania. 

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Aktywny udział w dyskusji, przygotowanie procesu pielęgnowania w wybranej jednostce chorobowej, kolokwium. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionej z prowadzącym zajęcia.

Samokształcenie – opracowanie  projektu usprawniania seniora w wybranej jednostce chorobowej i przeprowadzenie we wskazanej przez prowadzącego placówce opieki senioralnej. 

Działania mogą być zrealizowane w grupach maksymalnie 4 osobowych.

CSM

Zajęcia praktyczne/praktyka zawodowa – warunkiem zaliczenia jest obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem i współpracy z personelem oraz kontaktu z rodziną. Do zajęć praktycznych przystępuje student, który zaliczył wykład i ćwiczenia na ocenę pozytywną. Do praktyki zawodowej przystępuje student, który zaliczył wykład, ćwiczenia i zajęcia praktyczne na ocenę pozytywną. Student jest zobowiązany dopilnować dokonania wpisów w dzienniku praktyk.

Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Błaszczak R, Dominiak I. Wojtczak A. Pielęgniarstwo geriatryczne, Edumetriq, Sopot 2017
  2. Hager K., Krause O. Geriatria, Edra Urban & Partner, 2017
  3. Cybulski M., Krajewska-Kułak E., Opieka nad osobami starszymi, Przewodnik dla zespołu terapeutycznego, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2017
  4. Muszalik M., Kędziora-Kornatowska K., Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018

 

Further reading

 

  1. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J. A., Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i  Rehabilitacja, PWN, Warszawa 2013
  2. Murdoch I i wsp (red. wyd. polskiego Tomasz Kostka Stany nagłe w geriatrii.) Edra Urban & Partner, 2017
  3. Schafer C., Liegweg A., Eisert A., Red. Bień B. i wsp. Farmakoterapia w geriatrii, MedPharm Polska, Wrocław 2017
  4. Gryglewska B., Grodzicki T. Geriatria w przypadkach klinicznych, Via Medica Gdańsk 2015
  5. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by mgr Beata Wojciechowska (last modification: 26-01-2021 15:26)