Tematem wykładu jest HISTORIA BUDOWNICTWA I ARCHITEKTURY.
1. Celem merytorycznym zajęć jest przybliżenie studentom kanonicznych i charakterystycznych obiektów, konstrukcji, technik budowlanych oraz planów architektonicznych i urbanistycznych w obrębie poszczególnych epok historycznych od prehistorii do początków XX wieku.
2. W sensie dydaktycznym studencizajęć powinni zdobyć umiejętność rozpoznawania i przybliżonego datowania obiektów prezentowanych na zajęciach i podobnych, na podstawie asocjacji dotyczących cech formalnych, np. konstrukcji, kompozycji i detalu architektonicznego, a także prawidłowego posługiwania się terminologią fachową związaną z budownictwem i architekturą historyczną. Wykład i ćwiczenia mają służyć także kształtowaniu umiejętności pozyskiwania informacji z literatury polskiej i zagranicznej, źródeł multimedialnych i konserwatorskich, a także zdolności porównywania obiektów wyciągania wniosków, formułowania własnych opinii oraz prezentacji własnych opracowań.
3. W zakresie kompetencji personalnych i społecznych zajęcia mają na celu uświadomienie studentowi społecznej roli środowiska architektoniczno-budowlanego, a także potrzeby ustawicznego pogłębiania wiedzy, w tym na podstawie bezpośredniego kontaktu z obiektami i śledzenia procesów ich konserwacji, rewitalizacji i adaptacji do nowych funkcji.
Wymagania wstępne
Formalne: brak
Nieformalne: ogólna znajomość historii w zakresie kursu przedmiotów humanistycznych w szkołach średnich
Zakres tematyczny
Ramowy program chronologiczny wykładu kursowego
wstępne omówienie programu i literatury przedmiotu oraz źródeł
prehistoryczne budowle megalityczne
sakralne i świeckie budowle starożytnego Bliskiego Wschodu
sakralne i świeckie budowle Starożytnego Egiptu
sakralne i świeckie budowle Starożytnej Grecji (kultura minojska i mykeńska, okres archaiczny, klasyczny i hellenizm)
sakralne i świeckie budowle Starożytnego Rzymu (kultura estruska, Rzym republikański i cesarski)
okres wczesnochrześcijański (Rzym, Rawenna, Syria, Egipt)
okres bizantyjski (Konstantynopol, Saloniki, Pd. Europa, Etiopia); wzajemne wpływy kultury chrześcijaństwa i islamu
budowle karolińskie i ottońskie
romanizm w Europie Północnej (Skandynawia, kraje niemieckie, Francja, Polska)
romanizm we Włoszech
gotyk i jego odmiany w Europie Północnej (Francja i Anglia i Niemcy, Polska)
gotyk i jego odmiany w Europie Południowej (Włochy, Hiszpania i Portugalia)
renesans we Włoszech – wybrane przykłady
renesans północny (Francja, Niemcy, Polska)
barok i jego odmiany (Włochy, Francja, Hiszpania)
klasycyzm i jego odmiany (Francja, Niemcy, Polska)
historyzmy i wczesny modernizm
nurt inżynieryjny w XIX wieku; zastosowanie nowych materiałów i technik budowlanych
budownictwo i architektura XX wieku.
Metody kształcenia
Wykład syntetyczny. Wykład problemowy. Dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na zajęciach. Uzyskanie wymaganej liczby punktów na teście końcowym.
Literatura podstawowa
Basista A., Historia architektury od początków do końca XVIII wieku, Białystok 2004.
Basista A., Architektura. Dlaczego jest, jaka jest, Znak, Kraków 2009;
Basista A., Nowakowski A., Jak czytać architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;
Koch W., Style w architekturze, Geocenter, Warszawa 1996; Weltbild, Warszawa 2011
Pevsner N., Historia architektury europejskiej. WAiF , Warszawa 1976;
Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca
d’Alfonso E., Samss D., Historia architektury, Arkady, Warszawa 1997,
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1969;
Bussagli M., Architektura: style, techniki, materiały, budowle, twórcy, Warszawa 2007;
Giedion S., Przestrzeń, czas i architektura, Warszawa 1968;
Mączeński Z., Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym, Warszawa 2008;
Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa 1973.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Michał Pszczółkowski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 11:22)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.