SylabUZ
Course name | Ear Training |
Course ID | 03.2-WA-EASMP-KSL-Ć-S14_pNadGen9DKWX |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
1. Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w operowaniu materiałem muzycznym: głosem i gestem (stukanie, klaskanie, taktowanie itp.).
2. Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i notowanie struktur muzycznych.
3. Ćwiczenie pamięci muzycznej i wyobraźni.
4. Rozwijanie wrażliwości na walory estetyczne utworu i jego poszczególnych elementów.
5. Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych
Pozytywnie zdany egzamin wstępny na studia oraz zaliczony I semestr studiów.
1. Ćwiczenia słuchowe: pisemne (zapis symboliczny), ustne (odpowiedź) i głosowe (śpiew, recytacja) i gestowe (taktowanie, dyrygowanie, klaskanie, stukanie).
2. Praca słuchowo-głosowa z materiałem dźwiękowym wykonywanym na fortepianie lub odtwarzanym z CD (na zajęciach).
3. Praca samodzielna głosem i gestem – z tekstem muzycznym – podczas zajęć oraz w domu (ewentualne konsultacje).
4. Dyktanda pamięciowe lub zapisywane symultanicznie, także w formie uzupełniania luk i korekty błędów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
1) W zakresie wiedzy i umiejętności:
- testy i pisemne sprawdziany słuchowe w zakresie wiedzy i umiejętności rozpoznawania struktur muzycznych (próg 51% poprawnych odpowiedzi);
- dyktanda w zakresie umiejętności operowania materiałem muzycznym i pamięcią muzyczną (próg 51% poprawnych odpowiedzi);
- ćwiczenia a vista oceniane na bieżąco.
2) W zakresie umiejętności i kompetencji personalno-społecznych:
- ćwiczenia głosowe i gestowe przygotowane samodzielnie w toku cotygodniowej pracy własnej i prezentowane indywidualnie, zaliczane na ocenę w czasie zajęć i/ lub konsultacji, w formie ponumerowanych zestawów.
Do zaliczeń i egzaminu jest dopuszczony student, który zrealizuje i zaliczy zadane zestawy ćwiczeń. Egzamin i zaliczenia ze stopniem mają formę testu słuchowego (próg 51% poprawnych odpowiedzi) oraz odpowiedzi ustnej (realizacji ćwiczeń solfeżowych).
J. K. Lasocki, Solfeż , cz. I, cz. II, PWM, Kraków 1976 i późn.
M. Wacholc, Czytanie nut głosem, cz. 1, 2, PWM, Kraków 1992, 1994.
J. Dzielska, L. Kaszycki, Podręcznik do kształcenia słuchu, PWM Kraków, 1976 i późn.
I. Targońska, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), CEA Warszawa, 1991 i późn.
D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, Kraków 1994 i późn.
Z. Peret-Ziemlańska, E. Szwczyk, Uczymy się solfeżu, Kraków 2004
E. Stachurska, Ćwiczenia do realizacji przebiegów rytmicznych, Warszawa 2008
G. Mania, M. Gardoń-Preinl, Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, Kraków 2017
Modified by dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ (last modification: 30-03-2021 12:12)