SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Nauka akompaniamentu z czytaniem a vista |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-NACz-S17 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Rozwój praktycznych umiejętności w grze na fortepianie w warstwie odtwórczej i twórczej. Praktyczne opanowanie przez studentów podstawowych schematów harmonicznych i zapoznanie z rodzajami faktur fortepianowych. Nabycie umiejętności odczytywania i interpretowania funkcji harmonicznych z zapisu symbolicznego. Zapoznanie się z zasadami konstruowania melodii i linii basowej. Opanowanie podstaw improwizacji na podstawie przebiegów harmonicznych.
Pozytywnie zdany egzamin kwalifikacyjny na I rok studiów I stopnia kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej i zaliczenie IV semestru studiów.
Podstawy improwizacji fortepianowej: prowadzenie linii melodycznej i linii basu na podstawie przebiegu harmonicznego, realizacja konstrukcji dźwiękowej jako ilustracji do ćwiczeń ruchowo-rytmicznych, czytanie a vista zapisu akordowego (tradycyjnego i stosowanego w muzyce rozrywkowej), transpozycja.
Ćwiczenia praktyczne w formie gry na instrumencie oraz analiza wybranych przykładów literatury muzycznej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie praktycznej realizacji transpozycji wybranych piosenek i ilustracji muzycznej do ćwiczeń ruchowo-rytmicznych oraz czytania a vista zapisu akordowego.
1. A. Koszewski: Materiały do nauki improwizacji fortepianowej, PWSM, Poznań, 1968
2. Maria Kubica-Skarbowska. Podstawy Improwizacji Fortepianowej, Skrypt Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 518, Katowice 1996
3. A. Poszowski: Harmonia tonalna, PWSM w Gdańsku, Gdańsk 2001
4. Wojciech Olszewski, Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków 2010
1. Maria Kubica-Skarbowska. Podstawy Improwizacji Fortepianowej, Skrypt Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 518, Katowice 1996
2. My first songbook : a treasury of favorite songs to sing and play. vol. 1., Milwaukee 1998
3. Z. Preisner, 10 łatwych utworów na fortepian, Londyn 2000
4. A. Poszowski: Harmonia tonalna, PWSM w Gdańsku, Gdańsk 2001
5. A. Bullard, Pianoworks duets : 21 easy duets for all beginners. 1, Londyn 2012
6. G. Mania, M. Gardoń-Preinl, Czytanie a vista w szkole muzycznej II stopnia, Kraków 2017
Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 26-04-2021 14:41)