SylabUZ
Course name | Visual structures |
Course ID | 03.9-WA-AWP-SWIZ-W-S14_pNadGenYYQDB |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Interior Design |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Exam |
Ukazanie problematyki symboliki barw w kontekstach kulturowych i artystycznych.Podstawowe zagadnienia z zakresu teorii barw i kolorów. Rodzaje i sposoby mieszania kolorów. Podział barw oraz rodzaje powierzchni i sposoby ich przekształcania.
Omówienie podstawowych elementów kształtowania płaszczyzny oraz przestrzeni i ich wzajemnych relacji.
Przybliżenie studentom wieloznaczności i wieloaspektowości doświadczania przestrzeni, w kontekście złudzeń optycznych, perspektywicznych, figur,,niemożliwych”,rysunków dwuznacznych.Klasyfikacja i podział złudzeń wizualnych.
Ukazanie optyki i budowy oka w kontekstach psychofizjologii widzenia.
Ukazanie związków psychofizjologii widzenia ze strukturami wizualnymi i mechanizmami percepcji wzrokowej
Ogólna orientacja w zakresie sztuki i jej mediów, podstawowa znajomość historii sztuki, filozofii, wiedzy o plastyce i architekturze wnętrz.Znajomość problematyki przestrzeni, materii i miejsca, ich wzajemnych kontekstów i relacji.
Możliwość zapoznania się z zagadnieniami związanymi z przedmiotem, takimi jak: percepcja wzrokowa, odbiór wrażeń zmysłowych i ich psychofizjologiczne podłoże.
Próba ukazania związków pomiędzy zjawiskami psychicznymi a procesami fizjologicznymi.
Przybliżenie studentom teorii barw oraz wskazanie możliwości wykorzystania tego w praktyce artystycznej. Ukazanie problematyki symboliki barw w kontekstach kulturowych i artystycznych. Kody wizualne. Iluzje i złudzenia optyczne.Figury niemożliwe i rysunki dwuznaczne jako nonsens w sztuce. Podstawowe elementy kształtowania płaszczyzny. Sztuka i wyobraźnia.
Podstawowe zagadnienia semantyki wizualnej oraz przestrzennych działań barw i wizualnych złudzeń fantomowych.
Wykład.Kształtowanie umiejętności formułowania własnych sądów i przekonań związanych z realizacją tematów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Obecność na zajęciach i zrealizowanie obowiązującego programu.
Aktywne uczestnictwo w dyskusjach w trakcie zajęć.
Egzamin - praca pisemna na jeden z wybranych tematów, zaproponowanych przez prowadzącego.
1. Ludwik Wittgenstein - ,,Uwagi o kolorach”,wydawnictwo ,,Spacja”, 1998 r.
2. Jose M. Parramón - ,,Jak powstaje kolor”, wydawnictwo Galaktyka,1993 r.
3. Leszek Brogowski - "Sztuka i człowiek" , Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1990 r.
4. Leszek Brogowski - "Sztuka w obliczu przemian" , Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne , 1990 r.
5. A.Mączyńska-Frydryszek,M. Jaskólska-Klaus,T.Maruszewski - ,,Psychofizjologia widzenia"Wydawnictwo -ASP Poznań - 2002 r.
6.J.Brach-Czaina - ,,Szczeliny istnienia",Wydawnictwo eFKa,1999r
7. R.Arnheim - ,,sztuka i percepcja wzrokowa, psychologia twórczego oka ", Wydawnictwo - Officyna,- 2013
.
1.Władysław Kopaliński - ,,Słownik symboli”, wydawnictwo - ,,Wiedza Powszechna”,1990 r.
2.Józef Czapski- ,,Patrząc" - Wydawnictwo Znak ,1983
3.H.D.Thoreau - ,,Walden, czyli życie w lesie" - Dom Wydawniczy Rebis, 2018 r
4.Bieżące publikacje na temat psychofizjologii widzenia.
Modified by prof. dr hab. Jarosław Dzięcielewski (last modification: 15-04-2021 16:47)