SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komunikacja wizualna |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-AWP-KOWIZ-Ć-S14_pNadGenIKS9M |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Architektura wnętrz |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie przez studenta zagadnień komunikatu wizualnego oraz analiza i projektowanie podstawowych komunikatów typo- i pikto- graficznych. Udoskonalenie biegłości techniczno- manualnej w posługiwaniu się narzędziami do kreowania komunikatów wizualnych i autoprezentacji projektów. A także poszukiwania twórcze syntezy idei projektowej i wizualizacji koncepcji za pomocą narzędzi graficznych.
Znajomość programów obróbki graficznej, znajomość zasad kompozycji obrazu.
Myślenie kreatywne. Umiejętność opisu koncepcji i analizy.
W zakresie tematycznym przedmiotu student otrzymuje do analizy i indywidualnej interpretacji graficznej zadania z obszaru komunikacji wizualnej. W ramach zadań indywidualnie i w podgrupach studenci tworzą projekty znaków własnościowych i firmowych oraz zestawy rozbudowanej identyfikacji wizualnej. Zadania otwarte i warsztaty mają pobudzić studentów do lapidarnego, twórczego i syntetycznego ujęcia koncepcji projektowych oraz prezentacji idei poprzez piktogramy, znaki i plakatowe ujęcie znaczeń.
W zadaniach i dyskusjach studenci prezentują pomysły na komunikaty, łączenie obrazu i tekstu, tworzenie sekwencyjnych znaków wyjaśniających ideę projektu, uwzględniając inspiracje otoczeniem, przyrodą, kulturą, architekturą, ekologią, innowacyjnymi rozwiązaniami, technologią, poszukując adekwatnych form przekazu do założeń projektowych.
Zadania mają służyć studentom w opracowaniu także indywidualnej formy prezentacji projektów. Opracowanie portfolia zestawień graficznych i layoutu typograficznego do celów autoprezentacji oraz prezentacji wybranych marek, stawiając na spójność przekazu, syntezę znaku, czytelność typograficzną, z uwzględnieniem indywidualnego języka przekazu komunikacji wizualnej.
Wykłady i dyskusje tematyczne.
Prezentacje
Ćwiczenia i realizacja prac.
Korekty i konsultacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Prezentacje efektów pracy warsztatowej.
Ćwiczenia i realizacja prac projektowych, prezentacje wariantów poszukiwań, źródeł inspiracji i zestawień piktogramów do stawianych zadań.
David Airey, LOGO DESIGN LOVE. Tworzenie genialnych logotypów. Nowa odsłona, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015
2. Adrian Frutiger, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2015
3. Krzysztof Lenk, Krótkie teksty o sztuce projektowania, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, ISBN 978-83-7453-998-2, Katowice 2011
4. Christopher Alexander, Język wzorców. Miasta Budynki Konstrukcja., praca zbiorowa, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2008
Brian Wood, Adobe Illustrator CC/CC Pl. Oficjalny podręcznik, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2015 i późniejsze
Dabner David, Szkoła projektowania graficznego, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2019
Friedrich Forssman, Hans Peter Willberg, Pierwsza pomoc w typografii, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Warszawa 2008
Piotr Rypson, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, 2011
Michael Evamy, Logo. Przewodnik dla projektantów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Joanna Sarzyńska-Putowska, Komunikacja wizualna, Fundacja ASP Kraków; 2002
Zmodyfikowane przez dr Anna Owsian (ostatnia modyfikacja: 28-02-2023 10:55)