SylabUZ

Generate PDF for this page

Graphic Design - course description

General information
Course name Graphic Design
Course ID 03.5-WA-EASPP-PGRA-Ć-S14_pNadGenJ0G39
Faculty Faculty of Arts
Field of study Visual arts
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Piotr Czech
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest nauka podstaw oraz rozwój propedeutycznych umiejętności w zakresie prowadzenia badań projektowych. Opracowanie właściwych koncepcji, tworzenie kompozycji i układów graficznych oraz organizacji projektu. Posługiwanie się nowymi technikami oraz staranny dobór materiałów stosowanych w realizacjach współczesnego projektowania graficznego. Nauka zasad tworzenia przekazu wizualnego i budujących go elementów. Łączenie funkcji estetycznej i informacyjnej w grafice. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Stosowanie podstawowych zasad typografii w kompozycjach. Znak, piktogram jako moduł w komunikacji. Kolor jako ważny element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu.

Prerequisites

Umiejętność posługiwania się technikami rysunkowymi, malarskimi. Podstawowa znajomość programów graficznych oraz technik cyfrowego przetwarzania obrazu (wektor, bitmapa, edycja tekstu - pakiet Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign). Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego.

Scope

Ćwiczenia obejmują: podstawy kompozycji, umiejętność wykorzystania gestu, kształtu, faktury, skali oraz koloru. Podstawy typografii, zagadnienia związane z pojęciami: kompozycji literniczych. Projektowanie znaku, symbolu, piktogramu oraz metody ich świadomego użycia. Litera jako jeden z podstawowych elementów w procesie projektowania. Plakat typograficzny jako ekspresyjna forma przekazu. Ilustracja jako część kreacji projektowej.
Przykładowy zestaw tematyczny realizowany w 4 semestrze:
1. plakat typograficzny o:
Jan Młodożeniec | Henryk Tomaszewski | Franciszek Starowieyski
Bohdan Butenko | Henryk Jerzy Chmielewski (Papcio Chmiel) | Józef Wilkoń

Wybieramy jedną postać (wydruk w formacie B2 50 x 70 cm).
(temat obowiązkowy, realizowany w II semestrze 2020/21)
W zadanym formacie zaprojektować interesującą kompozycję literniczą oraz graficzną starając się
oddać: charakter twórcy (dowiadujemy się ja najwięcej o nim samym), epokę, ciekawie
zakomponować tekst, w którym zawieramy imię, nazwisko autora, daty, ewentualnie cytat
obrazujący wybranego artystę, uwzględniamy również walory użycia koloru.
2. wstęp do identyfikacji (temat obowiązkowy, realizowany w II semestrze 2020/21)
korzystając (w pierwszym etapie) z gestów, szkiców, narzędzi naturalnych - następnie
przekształcając je w programie graficznym - zaprojektuj graficzny znak, który wykorzystywałby
podane poniżej słowa (tekst staje się jednocześnie grafiką) oraz stałby się podstawą do
rozwinięcia w logo/znak/sygnet.
Bardzo ważny jest proces powstawania i manualnej rejestracji pomysłu.
Efektem końcowym zadania jest zrealizowanie w obrębie formatu 50 x 70 cm
4 kompozycji (25 x 35 cm),
które wykorzystują zaprojektowany znak. I tak uwzględniając podaną kolejność:
- pokazanie możliwości skalowania znaku,
- powielenie znaku w postaci paternu (wzoru),
- kompozycja pokazująca dynamikę i ekspresję znaku
- oraz kompozycja negatywowa.
Kompozycje nie mogą powielać się w formie i ekspresji.
byk, orka, rura, mewa, foka, usta (wybieramy jedno z haseł!)
Wydruk w formacie B2 (50 x70 cm).
3. Hand lettering poster do haseł: I love typography / All you need is a hug (wybieramy jedno)
(wydruk w formacie B2 50 cm x 70 cm)
Zaprojektować interesującą, odręczną, kaligraficzną kompozycję typograficzną zwracając również
uwagę na sposób przekazu (ekspresję) zwartą w wybranym zaproponowanym haśle wykorzystujący
jego potencjał estetyczny oraz kolorystyczny. Kompozycja zrealizowana odręcznie, następnie
poddana wektoryzacji w programie Illustrator i przygotowana do wydruku w w/w formacie.
4. „Chcę zobaczyć...” lub „Strefa wolna od...” > typografia/książka
Zaprojektować autorską książkę do wybranego hasła w formacie nie mniejszym niż A5
(nie mniej niż 8 stron + 4 strony okładka), łącząc umiejętnie elementy graficzne z typograficznymi.
(format nie mniej niż A5 (strona), makieta książki 1:1 oraz prezentacja książki w postaci
krótkiej animacji)
5. Plakat - ilustracja:
Zamaskowani | Wyjście awaryjne | Widzę-Wiem (wybieramy jedno hasło!)
(wydruk w formacie B2 50 x 70 cm)
W zadanym formacie zaprojektować interesującą kompozycję łączącą pomysł ilustracyjny
z typografią zwracając również uwagę na walory estetyczne i przekaz zawarty w tytule zadania.

Tematy opcjonalne animacja typograficzna:
6. Typografia
Realizacja animacji na temat wybranej, ulubionej typografii (kroju pisma).
Proszę o zwrócenie uwagi na zmienną dynamikę oraz o uwzględnienie w trakcie konstruowania
pomysłu bardzo ważnego elementu, jakim jest dźwięk (niekoniecznie muzyka).
krótki film animowany zrealizowany dowolną metodą z obowiązkowo dobraną i przemyślaną
ścieżką dźwiękową, poprzedzony „storyboardem” (scenopisem obrazkowym).
(format filmu: mov (Quick Time) 720p: 1280 x 720 piks/25/30 klatek/s lub zbliżony)
Wydruk wizualizacji składającej się stroyboardu oraz wybranych kadrów zrealizowanego filmu
w formacie B2 50cmx70cm).
7. Animacja wybranego tytułu filmu/książki/plakatu
krótki film animowany zrealizowany dowolną metodą z obowiązkowo dobraną i przemyślaną
ścieżką dźwiękową, poprzedzony storyboardem (scenopisem obrazkowym).
(format filmu: mov (Quick Time) 720p: 1280 x 720 piks/25/30 klatek/s lub zbliżony)
Wydruk wizualizacji składającej się stroyboardu oraz wybranych kadrów zrealizowanego filmu
w formacie B2 50cmx70cm).

W semestrze letnim 2020/21 obowiązuje realizacja 4 zadań.
Warunkiem zaliczenia są regularne konsultacje oraz udział w zajęciach on-line (meet), dostarczenie:
cyfrowych wersji (wgląd) w podanych formatach oraz przygotowanych do druku wersji cyfrowych prac we wskazanym terminie.

Teaching methods

Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (rysunkowe, malarskie), aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Ćwiczeniom towarzyszy cykl krótkich wykładów z grafiki projektowej zawierających podstawową terminologię projektowania graficznego i typografii, historię projektowania oraz współczesnych tendencji w grafice projektowej. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną. 
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac.
Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań. 

Recommended reading

  1. David Dabner, Sheena Calvert, Anoki Casey, Szkoła Projektowania Graficznego, zasady i praktyka, nowe programy i technologie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2012
  2. Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Warszawa 2010
  3. Gołąb Andrzej, Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013
  4. González-Miranda Elena i Quindós Tania, Projektowanie ikon i piktogramów, d2d.pl, Kraków 2019
  5. Mrowczyk Jacek, Niewielki słownik typograficzny, Słowo/Obraz Terytoria, Warszawa 2008
  6. Samara Timothy, Kroje i kolory pisma – Przewodnik dla grafików, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
  7. Szántó Tibor, Pismo i styl, Wrocław, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich Wydawnictwo 1986
  8. Krzysztof Tyczkowski, Lettera Magica, Wydawnictwo Polski Drukarz Sp. z o.o, Łódź 2005
  9. Willberg Hans Peter, Forssman Friedrich, Pierwsza pomoc w typografii, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2006
  10. Wskazane żródła internetowe: www. pracownia201.pl, https://pracownia201.myportfolio.com/, www.kursownik.pl, https://typografia.info/podstawy, http://grafmag.pl/artykuly/dtp-podstawowe-zasady-przygotowania-projektu-do-druku/ 

Further reading

  1. Dębowski Przemek., Mrowczyk Jacek, Widzieć Wiedzieć, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  2. Mrowczyk Jacek, Warda Michał, Projektowanie Graficzne w Polsce, Karakter, Kraków 2010
  3. Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011
  4. Twemlow Alice, Czemu służy grafika użytkowa, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006

Notes


Modified by dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (last modification: 26-04-2021 20:57)