[1] Osiągnięcie właściwego brzmienia instrumentu. [2] Wzrost sprawności technicznej w grze na instrumencie. [3] Pogłębienie świadomości harmonicznej, poczucia rytmu, artykulacji. [4] Zdobycie umiejętności praktycznego zastosowanie skal na przykładzie różnych progresji akordowych. [5] Rozwój techniki improwizacji w oparciu o materiał harmoniczny wybranych standardów jazzowych. [6] Opanowanie umiejętności gry a’vista. [7] Ukierunkowanie studenta na samodzielny rozwój zainteresowań muzycznych: rozwijanie predyspozycji twórczych w improwizacji oraz doskonalenie umiejętności samodzielnego interpretowania utworów zgodnie z kanonami stylu i formy muzycznej. [8] Przygotowanie do pracy jako solista oraz w dużym zespole wykonawczym.
Prerequisites
Zaliczony przedmiot w IV semestrze studiów.
Scope
[1] Skale (bluesowa, pentatonika dur, moll, jońska, dorycka, frygijska, lidyjska, miksolidyjska, eolska, lokrycka, zmniejszona, całotonowa, alterowana) – praktyczne przykłady ich zastosowań. [2] Improwizacja na bazie progresji II-V- I. [3] Dźwięki przejściowe w poszczególnych skalach tzw. "passing notes”. [4] Blues molowy i „parkerowski”. [5] Zastosowanie i ogrywanie substytutu trytonowego. [6] Opanowanie różnych rodzajów artykulacji właściwej dla stylistyki jazzowej. [7] Techniczne podstawy gry na instrumencie: oddech, intonacja, zadęcie, artykulacja. [8] Realizacja utworów opartych o progresję i formę rhythm changes. [9] Etiudy jazzowe oraz klasyczne, standardy obowiązkowe (według listy). [10] Analiza, zapis melodyczno - harmoniczny i opanowanie techniczne wybranych partii solowych. [11] Praca nad improwizacją jazzową w kontekście rytmu, melodyki i frazowania.
Teaching methods
Praca indywidualna z pedagogiem, ćwiczenia, próba, koncert.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia przedmiotu w semestrze jest zdany egzamin. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest poprawnie zaliczenie części technicznej obejmującej:
1. Wykonanie z zespołem ośmiu wybranych standardów jazzowych. Weryfikowana jest znajomość harmonii, melodii i formy utworu.
Along Came Betty
Blue In Green
Dolphin Dance
Infant Eyes
Giant Steps
Love For Sale
My Foolish Heart
Moment’s Notice
Nica’s Dream
‘Round Midnight
Yes And No
Well, You Needn’t
2. Wykonanie transkrypcji sola wybranego z pedagogiem.
3. Wykazanie znajomości poznanych dotychczas skal i umiejętność ich łączenia.
Skale powinny być wykonywane również w tercjach, tercjach odwróconych i czterodźwiękami budowanymi od każdego składnika skali.
Drugim etapem zaliczenia jest wykonanie z zespołem dwóch (z trzech) utworów uprzednio przygotowanych z pedagogiem.
Recommended reading
Literatura podstawowa uwarunkowana jest specyfiką danego instrumentu:
FORTEPIAN:
Dobbins Bill, The Contemporary Jazz Pianist: A Comprehensive Approach To Keyboard Improvisation, GAMT Music Press 1978
Haerle Dan, Jazz Piano Voicings: Transcribed Comping From Volume 41 Body & Soul, Jamey Aebersold 1994
LaVerne Andy, Tons of Runs for the Contemporary Pianist, Alfred Music 1999
Levine Mark, Jazz Piano Book, Sher Music Co., Petaluma 1989
Levine Mark, Jazz Theory Book, Sher Music Co., Petaluma 1995
Muller Michael, The Wynton Kelly Collection: 25 Solo Transcriptions, Alfred Music 2015
Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995
GITARA:
Bliziński Marek, Gitara Jazzowa, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1982
Sher Chuck, The New Real Book Vol. 1-3, Sher Music, Petaluma 1995
Góralski Andrzej, Gitara Elektryczna, TART, Wrocław 1994
Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009
Leavitt William, Reading Studies For Guitar, Berklee Press Publications 1979
materiały DVD:
Pass Joe, Jazz Lines, Alfred Music 2004
Scofield John, Jazz - Funk Guitar, Alfred Music 2005
TRĄBKA:
Charles Colin, Advanced Lip Flexibilities for Trumpet, New York 1972
Slonimski Nicolas, Thesaurus of Scales and Melodic Patterns, Coleman-Ross Co., New York, 1974
Parker Charlie, Omnibook, Atlantic Music 2009
PUZON:
Kleinhammer Edward, The Art of Trombone Playing, Alfred Music 1996
Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Intermediate; Volume 1, Alfred Music 1999
Snell Keith, Belwin Master Duets; Trombone Advanced; Volume 1, Alfred Music 1999
Roth Michael, Svoboda Mike, The Technicques of Trombone Playing, Bärenreiter 2017
Johnson J.J., Exercises and Etudes For The Jazz Instrumentalist: Bass Clef Edition, Hal Leonard 2002
McChesney Bob, Jazz Etudes And Duets, Chesapeake Music
Davis Michael, 10 Minute Warm-Up Routine For Trombone, Hip-Bone Music, Nowy Jork 1997
SAKSOFON:
Bergonzi Jerry, Inside Improvisation, Vol. 1-7, Advance Music 1992
Butler Hunt, Canonnball Adderley: 20 Solos, Brett Music 1990
Coltrane John, Porcellik Bobby, Sickler Don, The Artistry Of John Coltrane, United Artists Music 1979
Fishman Greg, Artist Transcriptions - Stan Getz, Hal Leonard Publishing Corporation, 1993
Liebman David, Developing Personal Saxophone Sound, Dorn Publications 1994
Middleton Andy, Melodic Improvising, Advance Music 2015
Thigpen Ed, The Sound of Brushes, Alfred Music 2000
Chaffee Gary, Time Functioning Patterns, Alfred Music 1994
Gary Chaffee, Rhythm & Meter Patterns, Alfred Music 1994
Gary Chester, The New Breed, Drums: Systems for the Development of Your Own Creativity, Hal Leonard 2006
George Lawrence Stone, Accents and Rebounds: For The Snare Drummer, Alfred Music 2009
George Wilcoxon, The All American Drummer 150 Rudimental Solos, Ludwig Masters, Boca Raton
DeJohnette Jack, Perry Charlie, The Art of Modern Jazz Drumming, Drum Center Publications 1988
Riley John, Beyond Bop Drumming, Manhattan Music Publications 2005
Pratt John, 128 Modern Street Beats and Rudimental Solos, Hal Leonard 2009
Dahlgren Marvin, Dahlgren's Drum Set Control, Spiral Bound 1969
Sanford Moeller, The Moeller Book The Art Of Snare Drumming, Ludwig Master Publications 2016
Siegfried Fink, Studien für kleine Trommel, Musiknoten 2000
Houghton Steve, Studio and Big Band Drumming, Ring Bound 1985
materiały DVD:
Weckl Dave, Back to Basics: An Encyclopedia of Drumming Techniques, Alfred Music 2003
Weckl Dave, Next Step, Alfred Music 2003
Further reading
GITARA:
Pease Ted, Jazz Composition. Theory And Practice, Berklee Press Publications 2003
Lesicki Artur, Jak oni to robią, Wydawnictwo Muzyczne Absonic 2008
Lesicki Artur, Rzemiosło i sztuka cz. 1 i 2, Wydawnictwo Muzyczne Absonic 2010
Coker Jerry, Improvising Jazz, Touchstone 1987
PUZON:
Arban Laurent, Complete Arban's Famous Method for Slide and Valve Trombone and Baritone in Bass Clef, Carl Fisher 1936
Baker David, Jazz Styles & Analysis: Trombone, Maher, Chicago 1973
Coker Jerry, Paterns For Jazz, Studio P/R 1970
FORTEPIAN:
Czerny Carl, Ćwiczenia Ośmiotaktowe, Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Altberg Emma, Romaszkowa Zofia, 313 wprawek na fortepian, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1992
Notes
Ze względu na odmienną specyfikę instrumentów poniżej przedstawiono szczegółowy zakres tematyczny:
FORTEPIAN:
Rozwijanie i kształtowanie prawidłowych układów akordów - voicing (prawa i lewa ręka);
Ćwiczenia sprzyjające rozwojowi elementu harmonicznego;
Nauka akompaniamentu (comping) - opracowanie pamięciowe jak największej ilości standardów jazzowych;
Opanowanie umiejętności gry a’vista (zwłaszcza z zapisu funkcyjnego)
Praca nad artykulacją i "timem";
Nauka gry zespołowej (combo).
Poznanie różnorodnych stylów fortepianowych
GITARA:
Zagadnienia techniczne: rodzaje kostkowania, technika lewej ręki;
Problemy artykulacyjne: technika „hammer-on”, „pull-off”, slide, artykulacja charakterystyczna dla różnych stylów muzycznych.
Rozwijanie techniki instrumentalnej poprzez pracę z metronomem. Praca nad brzmieniem instrumentu.
Rozwijanie techniki akordowej poprzez zastosowanie przewrotów akordów w technice „drop two” oraz voicingów.
Gra a’vista w oparciu o podręcznik Williama G. Leawitta pt: „Reading Studies for Guitar” (tom I, II).
Improwizacja w oparciu o skale (bluesową, pentatoniczną molową i durową, jońską, dorycką, frygijską, lidyjską, miksolidyjską, eolską, lokrycką, zmniejszoną, całotonową, alterowaną, molową melodyczną i molową harmoniczną) oraz w oparciu o formę 12-taktowego bluesa (analiza wybranych nagrań).
Rozwijanie techniki gry w oparciu o ćwiczenia oparte na materiale dźwiękowym w/w skal: interwały, pasaże oparte na czterodźwiękach septymowych zbudowanych na kolejnych stopniach wybranej skali.
KONTRABAS / GITARA BASOWA:
Praca z metronomem (tempa średnie i wolne, beat na 2 i 4; tempa szybkie-beat na 1 i 3, oraz 2 i 4; inne metrum);
Problemy artykulacyjne: legato, arco w jazzie, arpeggio 2-, 3- i 4-dźwiękowe;
Budowa linii basowych typu walking w oparciu o harmonię utworu, latynoskie linie basowe;
Gra a’ vista (w tym partie big–bandowe);
Etiudy, standardy obowiązkowe (według listy);
Transkrypcje kontrabasowej solówki jazzowej;
Improwizacja: brzmienie, frazowanie, stylistyka.
PERKUSJA:
Poznanie podstawowych technik gry na instrumentach perkusyjnych używanych we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej – trzymanie pałek, różne rodzaje uderzeń, technika nóg. Efektywne sposoby ćwiczenia poszczególnych technik gry. Praca z metronomem oraz z nagraniami;
Rozwijanie improwizacji w grze na instrumentach perkusyjnych w oparciu np. o technikę werblową oraz dobór brzmień poszczególnych instrumentów;
Improwizacja;
Nauka gry miotełkami – różne techniki i style;
Praca z sekcją rytmiczną - rozwijanie umiejętności akompaniamentu;
Poznawanie form i stylów w muzyce jazzowej i rozrywkowej: jazz, rock, blues, fusion, rytmy latynoskie - na przykładach obowiązujących standardów;
Nieregularne metrum w różnych stylach muzycznych.
Zakres tematyczny dla trąbki, puzonu i saksofonu jest nie wymaga szczegółowego uzupełnienia.
Modified by dr Bartosz Pernal (last modification: 01-04-2021 10:56)