SylabUZ

Generate PDF for this page

Music Presentation and Criticism Seminar - course description

General information
Course name Music Presentation and Criticism Seminar
Course ID 03.2-WA-JiMEP-SPKM-Ć-S14_pNadGen0P6IG
Faculty Faculty of Arts
Field of study Jazz and Popular Music
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Rafał Ciesielski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

- zapoznanie ze sposobami funkcjonowania komentarza słownego w różnych formach prezentowania muzyki,

- opanowanie wiedzy estetycznomuzycznej w zakresie niezbędnym w działalności prelegenta, 

- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prelekcji (formy prelekcji, uwarunkowania odbioru muzyki) - przygotowanie do praktycznej realizacji różnych form publicznego komentowania muzyki.

Prerequisites

Zaliczenia z przedmiotów: historia muzyki, literatura muzyczna, zasady muzyki, instrumentoznawstwo z akustyką.

Scope

 

1. Czy istnieje potrzeba komentowania muzyki? – przegląd rozwiązań. 2. Wizerunek prelegenta – ideał a rzeczywistość. 3. Warsztat prelegenta. 4. Prelekcja jako wystąpienie publiczne. Formy prelekcji. Forma a treść prelekcji. 5. Psychologiczne, socjologiczne, estetyczne i kulturowe uwarunkowania percepcji muzyki. Kategorie odbiorców muzyki. Percepcja muzyki a forma i treść prelekcji. 6. Estetycznomuzyczne wyznaczniki i uwarunkowania komentowania muzyki. 7. Analiza programów audycji muzycznych i sposobów komentowania w nich muzyki. 8. Kryteria poprawności prelekcji (komentarza) o muzyce. 9. Realizacja zadań w zakresie: a) konstruowania poszczególnych elementów prelekcji (temat, wyjaśnianie pojęć, kwestie językowe, dobór literatury muzycznej itd., forma cyklu audycji), b) tworzenia programu koncertowego c) realizacji prelekcji według tematów z szeroko rozumianej problematyki życia muzycznego, kultury muzycznej i historii muzyki, d) innych form (konkurs-quiz muzyczny). 10. Literatura w działalności prelegenta. Literatura muzyczna.

  1. Krytyka muzyczna/jazzowa – pojęcie, źródła, funkcje i formy.
  2. Zarys historii krytyki muzycznej/jazzowej. Socjologiczne, estetyczne i kulturowe uwarunkowania funkcjonowania krytyki jazzowej. Krytyka jazzowa w Polsce – historia i współczesność.
  3. Podstawowa problematyka krytycznomuzyczna i jej estetycznomuzyczne konteksty (estetyka muzyczna-socjologia muzyki-krytyka muzyczna-krytyka jazzowa).
  4. Formalno-prawne aspekty publicystyki muzycznej. Prawo prasowe.
  5. Sylwetka krytyka (publicysty) muzycznego.
  6. Elementy warsztatu krytycznomuzycznego.
  7. Krytyka (publicystyka) muzyczna jako działalność społeczna.
  8. Formy publicystyki muzycznej.
  9. Prasa lokalna – przegląd, stan, perspektywy. Publicystyka muzyczna w prasie lokalnej.

 

 

Teaching methods

Seminarium, konwersatorium, wykład problemowy, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność i aktywność na zajęciach.

W zakresie prelekcji o muzyce:

  1. Prowadzenie koncertu/popisu studenckiego/quizu muzycznego w IM UZ lub w środowisku lokalnym.
  2. Pozytywna ocena autorskiego scenariusza koncertu (złożenie do 20 XII)
  3. Pozytywna ocena programu koncertowego [1:1] (możliwe połącz. z 1, 2, 3 lub 5; złożenie na pierwszych zajęciach w styczniu)
  4. Pozytywna ocena plakatu koncertowego – format A4 (do 1, 2 lub 3; złożenie na pierwszych zajęciach w styczniu)
  5. Sporządzenie dossier artystycznego solisty lub zespołu

W zakresie krytyki muzycznej:

  1. opublikowanie w prasie lokalnej (środowiskowej) tekstu (min. 2000 znaków) dotyczącego muzyki (kultury muzycznej) lub wywiadu z muzykiem (zespołem) (min. 2500 znaków), 
  2. przygotowanie tekstu o tematyce muzycznej (do 1 strony)
  3. analiza tekstów krytycznomuzycznych (wybrane gatunki)

Ocena semestralna wynika z ocen uzyskiwanych na zajęciach oraz z ocen za poszczególne projekty (autorskie scenariusze koncertów, program koncertowy, plakat, realizacja prelekcji w koncercie studenckim lub koncercie/quizie zorganizowanym w środowisku lokalnym). Kryteria oceny prelekcji, scenariusza i programu: tytuł koncertu, język, forma, poprawność merytoryczna, dobór repertuaru, oryginalność ujęcia.

Recommended reading

1. K.Bula, Jak mówić o muzyce? Vademecum komentatora muzycznego, W-wa 1991; 2. M. Stokowska, Grzechy i grzeszki prelegentów, Poradnik Muzyczny 1967/10; 3. L.Markiewicz, Sekrety prelegenta, Poradnik Muzyczny 1963/ 9, 10, 11; 4. E.Kofin, Funkcje prelekcji muzycznej jako łącznika między dziełem, wykonawcą a odbiorcą, Poradnik Muzyczny 1981/6; 5. T.Misiak, Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, Muzyka 1985/2; 6. T.Misiak, Estetyczne i społeczne przesłanki kulturowych wzorów recepcji muzycznej, Muzyka 1987/2; 7. M.Kłosiński, Człowiek w sytuacji kontaktu z muzyką, W-wa 1

1. M.Dziadek, Polska krytyka muzyczna w latach 1890-1914. Koncepcje i zagadnienia,

            Katowice 2002, s. 11-36

2. R.Ciesielski, Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej Dwudziestolecia

 międzywojennego, Poznań 2005, s. 10-43

3. S.Jarociński, Antologia polskiej krytyki muzycznej XIX i XX wieku, Kraków 1955

4. W.Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002

5. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z.Bauer, E.Chudziński, Kraków 2004

6. J.Sobczak, Prawo prasowe, Warszawa 2000 [s. 254-267].

7. M.Komorowska, Polska prasa muzyczna w okresie 1945-2000, Warszawa 2001

8. Dyskusja panelowa. Recepcja muzyki w mediach regionalnych, w: Muzyka i media na

 Pomorzu i Kujawach, red. V.Przech, Bydgoszcz 2003, [s. 201-229]

9. Prasa, radio i telewizja w Polsce, Warszawa 2001

10. J.Parzyński, Refleksje prawne zza kulis krytyki artystycznej, Palestra 1986, nr 5-6

995; 

11. R.Ciesielski, Polska krytyka jazzowa XX wieku, Zielona Góra 2017

 

Further reading

 

1. R.Ciesielski, Muzyka w „Muzyce” - o tożsamość muzyki w edukacji estetycznej, w: Edukacja artystyczna wobec przemian…, red. L.Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2002; 2. R.Ciesielski, Problematyka estetycznomuzyczna w zwierciadle edukacji czyli o „ucieczce od muzyki” (rekonesans podręcznikowy), w: Filozofia muzyki. Studia, red. K. Guczalski, Kraków 2003; 3. M. Manturzewska, H. Kotarska (red.), Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, W-wa 1990; 4. W.Worożańska, Trema – definicja i metody jej pokonywania, w: Prace Zakładu Pedagogiki Muzycznej UŁ, z. 7, red. J.Pałka, Łódź 2003

Notes


Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 30-04-2021 18:26)