SylabUZ
Course name | Elocution and Recitation |
Course ID | 03.2-WA-JiMEP-DRC-Ć-S14_gen2O4UJ |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Jazz and Popular Music |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Uzyskanie prawidłowej techniki i wyrazistości mowy zgodnie z normami polskiej wymowy; poszerzenie umiejętności posługiwania się głosem o mechanizmy ruchowe ciała, wpływające na jakość głosu; poszerzenie wyobraźni językowej poprzez zastosowanie różnych środków ekspresji; umiejętność poprawnego przedstawienia dowolnego tekstu prozatorskiego, poetyckiego i dramatycznego w oparciu o nabyte umiejętności techniczne z wykorzystaniem różnorodnych środków ekspresji artystycznych.
Sprawny aparat artykulacyjny
- Zapoznanie studentów z elementami fonetyki
- Opanowanie ciała jako instrumentu przekazu werbalnego, w tym koordynacja nowych wzorców ruchowych ciała z rytmem oddechu i procesami wydobycia głosu.
- Ćwiczenia usprawniające dynamikę oddechu.
- Ćwiczenia artykulacyjne nad poprawą wyrazistości mowy: praca nad ruchliwością warg, szczęki, języka oraz prawidłową wymową głosek.
- Posługiwanie się akcentem, frazą, pauzą, tempem, natężeniem, intonacją i barwą głosu.
- Uczenie udzielania świadomych odpowiedzi na pytania: Co mówię? Jak mówię? Do kogo mówię ? Po co mówię ?
- Samodzielne poszukiwanie interpretacji przygotowywanych tekstów.
- Recytacja tekstów ze szczególnym uwzględnieniem zasad wymowy scenicznej.
Pokaz z instruktażem, ćwiczenia przedmiotowe, działania praktyczne
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności na zajęciach, przygotowanych zadań (ćwiczeń artykulacyjnych i tekstów literackich)
1. J. Sipowicz: Ja i mój głos, Wrocław 2009
2. D. Michałowska: Mówić wierszem, PWST, Kraków 1999
3. B. Toczyska: Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1994
4. M. Walczak - Deleżyńska: Aby język giętki (wybór ćwiczeń artykulacyjnych), PWST, Wrocław 2001
5. J. D. Bednarek: Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2005
6. B. Wieczorkiewicz: Sztuka mówienia, Kraków 1998
7. B. Toczyska: Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2007
1. A. Markowski (red.): Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1999.
2. D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz: Kultura języka polskiego, 1971
3. W. Doroszewski, B. Wieczorkiewicz: Zasady poprawnej wymowy polskiej, 1947
4. L. Dutkiewicz, J. Sawicka: Fonetyka i fonologia, 1995
5. K. Gawęda: Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995
6. D. Michałowska: Podstawy polskiej wymowy scenicznej, PWST, Kraków 1994.
7. B. Toczyska: Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 1998
8. B. Toczyska: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997
9. M. Walczak-Deleżyńska, J. Deleżyński: Czy dykcja to fikcja (praca nad wyrazistością słowa), Łódź 2004.
10. B.Tracy: Mów i zwyciężaj, Warszawa 2010
Sylabus utworzony na podstawie opracowania dr hab. Jolanty Sipowicz
Modified by prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (last modification: 12-04-2021 10:03)