SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka kształcenia głosu - course description

General information
Course name Metodyka kształcenia głosu
Course ID 03.2-WA-EASMD-MetKsztGł-S21
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne dotyczącą metod kształcenia głosu. 

Prerequisites

Scope

1. O potrzebie kształcenia głosu.

2. Głos – jako instrument muzyczny.

3. Współczesne i historyczne metody kształcenia głosu - przegląd.

4. Podręczniki oraz internetowe narzędzia do kształcenia głosu  - przegląd.

5. Programy komputerowe do brzmieniowej oceny głosu, analizatory dźwięku (VoceVistaVideo, WavePad FFT)

6. Szkoły wokalne, ćwiczenia, etiudy wokalne - omówienie wybranych przykładów.

7. Przegląd technik wokalnych (bel canto, SLS, CVT, mix, belting, jodłowanie, growl)

8. Bel canto - technika uniwersalna.

9. Fizjologiczno-akustyczne podstawy działania narządu głosu.

10. Przegląd technik relaksacyjnych 

11. Krtań – jako źródło dźwięku (budowa, ruchy, funkcje).

12. Ćwiczenia fonacyjne (postawa, żuchwa, krtań, język, podniebienie).

13. Układ oddechowy (budowa układu oddechowego, mechanika oddychania, typy toru oddechowego, apoggio).

14. Ćwiczenia oddechowe (wdech, wydech, apoggio).

15. Rezonans (rodzaje rezonansu, rezonatory, nosowanie).

16. Rejestr a rezonans

17. Ćwiczenia z zakresu rezonansu. 

18. Artykulacja (narządy artykulacyjne).

19. Narząd głosu w mowie i śpiewie.

20. Rodzaje głosu ludzkiego i sposoby jego określania.

21. Mutacja i jej wpływ na proces kształcenia głosu.

22. Kształcenie głosu dziecka

23. Kryteria doboru repertuaru

24. Najczęstsze błędy i zagrożenia w kształceniu głosu

25. Patologie narządu głosu

26. Higiena narządu głosu.

 

Teaching methods

Prezentacja multimedialna, praca z podręcznikiem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność i aktywność na zajęciach. Test zaliczeniowy pisemny sprawdzający przyswojenie wiadomości teoretycznych.

 

Recommended reading

  1. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003
  2. Sadolin C., Kompletna technika wokalna, Kopenhaga 2014 
  3. Łastik A., Poznaj swój głos… twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2002
  4. Zachwatowicz- Jasieńska K., Polskie belcanto. Jak śpiewać dobrze, Kraków 201

Further reading

  1. Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953
  2. Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974
  3. Chapman J. L., Singing and Teaching Singing. A Holistic Approach to Classical Voice, San Diego 2017
  4. Kaelin D., Teaching Good Singing, e-book, http://www.deankaelin.com/voice
  5. Titze I., Wielki głos z małej krtani, „Świat Nauki”, luty 2008.
  6. Linklater K.,  Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków 2013

Notes


Modified by prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska (last modification: 30-04-2021 09:49)