SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia społeczna i wychowania - course description

General information
Course name Psychologia społeczna i wychowania
Course ID 05.8-WP-PEDP-PSW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Available in specialities Logopedia i terapia pedagogiczna, Protective and educational pedagogy and prevention, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów psychologicznych związanych z procesem wychowania z uwzględnieniem szeroko rozumianego kontekstu społecznego.

Prerequisites

Wiedza  z zakresu podstaw psychologii i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.

Scope

Cele i zakres psychologii społecznej i wychowawczej. Poznanie społeczne i samopoznanie. Rozwój społeczny człowieka i jego konsekwencje dla wychowania. Kształtowanie i zmiana postaw. Rola autorytetu w procesie wychowania. Teoria społecznego uczenia się. Agresja i zachowania prospołeczne w grupie. Zjawisko konformizmu i jego skutki w działaniach wychowawczych. Uprzedzenia i dyskryminacja.Dynamika małych grup. Komunikacja interpersonalna. Transmisje wpływu wychowawczego. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Uwewnętrznianie norm i rozwój moralny dziecka. Różnice indywidualne w edukacji  i wychowaniu. mechanizmy wychowania w szkole i rodzinie. rola rodzica i nauczyciela. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych. Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Teaching methods

Wykład klasyczny i konwersatoryjny, praca z książką, dyskusje panelowe, klasyczna metoda problemowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie sprawdzian wiedzy w zakresie zrealizowanego materiału.

Oceną końcową będzie ocena z wykładów.

Recommended reading

 

  1. Aronson E., Wilson T. D., Akert R.M., Psychologia społeczna - serce i umysł. Poznań 1997.
  2. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Warszawa 2002.
  3. Mietzel G. Psychologia kształcenia. Gdańsk 2002
  4. Strelau J., Psychologia podręcznik akademicki – psychologia wychowawcza, T. III, Warszawa, 2000, s. 821-844.
  5. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi: zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.
  2. Dembo  M.H. Stosowana psychologia wychowawcza Warszawa 199

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Marzanna Farnicka (last modification: 08-04-2021 11:02)