SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of leisure time - course description

General information
Course name Methodology of leisure time
Course ID 05.9-WP-PEDP-MCW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Available in specialities Protective and educational pedagogy and prevention
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krzysztof Zajdel
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie potrzeb i możliwości pracy opiekuńczo - wychowawczej w sferze czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu wychowania do czasu wolnego, kształtowania postaw i wzorów pozytywnego spędzania czasu wolnego, skuteczne oddziaływanie dydaktyczno-wychowawcze w zakresie przygotowania i organizacji różnych form spędzania czasu wolnego oraz z zakresu animacji czasu wolnego.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania dziecka, społeczeństwa, rozwoju człowieka, negatywnych i pozytywnych zachowaniach wolnoczasowych.

Scope

Opiekun – wychowawca, nauczyciel – wychowawca kreatorem czasu wolnego dziecka. Motywacje i postawy wobec czasu wolnego. Rodzaje aktywności w wolnym czasie, wymiana pomysłów. Opracowanie scenariuszy zajęć wolnoczasowych, także podczas wyjazdów z dziećmi i młodzieżą. Przejawy niewłaściwego spędzania czasu wolnego (przemoc, agresja, subkultury, sekty, blokowiska, samotność w sieci.  Negatywne konsekwencje uzależnień od technologii informacyjnych (telewizja, komputery i gry komputerowe, Internet. Zagrożenia cyberprzestrzeni – zagrożenia zdrowotne, psychiczne,  moralne, społeczne itd. Korzystanie z instytucji kulturalnych jako współczesnej formy pożytecznego zagospodarowania wolnego czasu. Wykonanie projektu zespołowego dotyczącego zajęć wolnoczasowych.

Teaching methods

Metoda burzy mózgów, techniki aktywizujące, metoda projektowa, dyskusja, praca w małych grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia laboratorium jest: ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć w wybranej grupie wiekowej dotyczących czasu wolnego (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość) – 50% oceny; ocena aktywnego udziału w zajęciach tj. poziomu wiedzy z zakresu metodyki form opieki i wychowania małego dziecka, umiejętności i kompetencji jej realizowania (50% oceny).

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z laboratoriów.

Recommended reading

  1. Bączek J. B. (2013). Animacja czasu wolnego. Praktyczny podręcznik dla animatorów, wyd. STAGEMAN POLSKA, Warszawa.
  2. Fąk T., Kaik-Woźniak A. (2004). Gry i zabawy integracyjne, Legnica.
  3. Gajewska G., Doliński A., Szczęsna A. (2008). Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy. Scenariusze zajęć wychowawczych. T.5, Zielona Góra.
  4. Kantor R., 2013, Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego. Szkice o ludyźmie, ludyczności i powadze. A w istocie jej braku, UJ, Kraków
  5. Mroczkowska D., 2011, Czas wolny – refleksje, dylematy, perspektywy, wyd. DIFIN, Warszawa
  6. Winiarski R. (red.), 2012, Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne – psychologia wobec współczesności, Warszawa
  7. Zajdel K., Prokosz M. (2014), Słownik, kompendium wiedzy nauczyciela i rodzica, Adam Marszałek, Toruń.
  8. Zajdel K., Uwarunkowania sukcesu dydaktycznego nauczyciela w szkole, [w:] (Nie) Codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, (red.) Ewa Kobyłecka, Wydawnictwo Zielonogórskie.
  9. Każdorazowo uaktualniana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Krzysztof Zajdel, Podcast i inne nowatorskie metody nauczania jako twórcze narzędzia pracy pedagogów, [w:] K. Denek, L. Pawelski, A. Żukrowska (red.), Regionalizm i twórczość w edukacji, I Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe pod patronatem Zespołu Dydaktyki Ogólnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Szczecin 2011.
  2. Zajdel K., Graffiti – a way of communication in the City (2011), (red.) Kaminska K., Szerlag A., [w:] The City: a learning experience, Libron, Krakow.
  3. Zajdel K., Zmiany struktury i zaburzenia relacji w rodzinie a konsekwencje wychowawcze, Pedagogika rodziny, Family Pedagogy, Kwartalnik 1(3/4) 2011, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, Łódź.
  4. Czerepaniak Walczak M., 2007. Wychowanie do czasu wolnego, [w:] Dudzikowa M.,  Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, t.2. GWP, Gdańsk.
  5. Pięta J., 2008. Pedagogika czasu wolnego, Almamer, Warszawa.
  6. Zajdel K., „Different” or studends criticized online, Nauczyciel i Szkoła, 2017/1, nr 61
  7. Każdorazowo uaktualniana I przekazywana studentowi.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 30-04-2021 18:11)