SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of work in a day-care centre I - course description

General information
Course name Methodology of work in a day-care centre I
Course ID 05.1-WP-PEDP-MPWS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Available in specialities Protective and educational pedagogy and prevention
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr Krzysztof Zajdel
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z metodyką pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicy szkolnej i pozaszkolnej oraz stwarzanie sytuacji, w których będzie on miał okazję doświadczyć jej urzeczywistniania w praktyce i uświadomić sobie własne kompetencje do działania w takiej placówce.

Prerequisites

Przedmioty ogólne z zakresu opieki i wychowania, psychologii rozwoju oraz metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej.

Scope

Świetlica szkolna i pozaszkolna, jako forma opieki i wychowania dzieci i młodzieży w Polsce.  Wskazanie podstawowych różnic i podobieństw. Analiza doświadczeń studentów.  Elementy modelu wzorca i realnego świetlic. Analiza uwarunkowań i organizacji funkcjonowania świetlicy szkolnej i środowiskowej. Programowanie i planowanie działań w świetlicach. Analiza i tworzenie dobrych planów działalności rocznej, miesięcznej, tygodniowej. Metody i formy pracy wychowawczo-opiekuńczej w świetlicach. Diagnoza funkcjonowania wychowawczo-opiekuńczego świetlicy w szkole oraz w świetlicy środowiskowej. Zajęcia w placówkach. Analiza zgromadzonych diagnoz w świetlicach szkolnych i pozaszkolnych.

Prezentacja prac własnych studentów.

Zajęcia integracyjne i wprowadzające normy w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.

Zajęcia poprawiające komunikację w grupie w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.

Zajęcia rozwijające zainteresowania dzieci i młodzieży w świetlicy. Przykładowe formy. Według pomysłu studentów.

Zajęcia rozwijające samodzielność dzieci przebywających w świetlicy. Według pomysłu studentów.

Zajęcia motywujące do uczenia się, nauki wychowanków świetlicy szkolnej i środowiskowej. Według pomysłu studentów.

Zajęcia relaksacyjne, czasu wolnego i budujące atmosferę świetlicy. Według pomysłu studentów.

Zajęcia okolicznościowe. Według pomysłu studentów.

Ferie i półkolonie w świetlicach szkolnych i środowiskowych. Według pomysłu studentów.

Uogólnienia, podsumowanie najważniejszych problemów świetlic.

Teaching methods

Pogadanka, pokaz, praca w grupach, praca w parach, burza mózgów, odgrywanie scenek, mini wykład, dyskusja i niezależne studiowanie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie laboratoriów odbywa się na podstawie oceny poziomu aktywnego uczestnictwa w zajęciach (20% oceny), samodzielnie przygotowanego scenariusza zajęć wychowawczych dla wychowanków świetlicy szkolnej lub środowiskowej (40% oceny) oraz samodzielnego przeprowadzenia zajęć wychowawczych w wybranych świetlicach (40% oceny).

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z laboratoriów.

Recommended reading

  1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie świetlic w Polsce.
  2. Czasopismo „Świetlica w Szkole” www.swietlicawszkole.pl.
  3. Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. VIII, Zielona Góra 2005.
  4. Zajdel K. (2019), Społeczne i indywidualne wymiary oceny szkolnej, Impuls, Kraków, s. 312.
  5. Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
  6. Gajewska G., Świetlica szkolna: jaka powinna być, a jaka jest? Kilka uwag o rozbieżnościach między modelem (wzorcem) a stanem rzeczywistym, „Świetlica w Szkole” 2009, 3, s. 5-8.
  7. Krajewska B., Świetlica szkolna - ważne ogniwo w procesie wychowania opiekuńczego dziecka, Forum Pedagogiczne 2011, nr 1.
  8. Pery, A., Kmita D. (2014). Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. Warszawa.
  9. Raport NIK: Informacja o wynikach kontroli Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Nr ewid. 40/2017/P/16/092/LSZ data 13.09.2017: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-funkcjonowaniu-swietlic-szkolnych.html
  10. Rola szkolnej świetlicy i zajęcia świetlicowe dla dzieci w opinii rodziców. Warszawa, 22 marca 2016 Skrócony raport z badania ilościowego przeprowadzonego przez Millward Brown dla Fundacji Orange. Pobrano 10.09.2018, z: https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania/, 1-21.
  11. Skrzyński, D. (2017). Świetlica szkolna. Zmiany w nowym systemie oświaty, zasady organizacji, najczęstsze błędy. Wydawnictwo Wiedza i Praktyka.

  12. Turska E., Świetlice środowiskowe jako forma pomocy rodzinie dysfunkcyjnej, [w:] Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. XII, Zielona Góra 2011.
  13. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Further reading

  1. Fudali M., Wiedza i umiejętności potrzebne do kierowania grupą, [w:] E. Pasterniak - Kobyłecka (red.) Kompetencje nauczyciela-wychowawcy, Zielona Góra 2002
  2. Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Warsztat opiekuna-wychowawcy młodszych dzieci: scenariusze zajęć z zastosowaniem opowieści wychowawczej, T. VI, Zielona Góra 2004
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E.,  Teoretyczne i metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2002, 2008
  4. Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych: programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. X, Zielona Góra 2008.
  5. Jarosz J., Profilaktyczno-terapeutyczna opieka nad młodzieżą w świetlicy szkolnej, „Nowa Szkoła” 1998, 3.
  6. Jordan M., Pedagogiczne i społeczne aspekty pracy świetlicy szkolnej, Kraków 1995.
  7. Kmita D., Kierunki rozwoju świetlic, „Świetlica w Szkole” 2010, 2.
  8. Krajewska B., Standardy funkcjonowania świetlic szkolnych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2011, 2.
  9. Muraszko B., Azyl w świetlicy, „Edukacja i Dialog” 1995, 6.
  10. Pelcowa M., Świetlice w szkołach wielkomiejskich: stan aktualny i propozycje zmian, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1991, 4.
  11. Pietkiewicz M., red., Świetlica pomostem między rodziną a szkołą: materiały pomocnicze dla wychowawców świetlic, Warszawa 1985.
  12. Pruszyńska D., Zajęcia socjoterapeutyczne w świetlicy szkolnej, Legnica 1990.
  13. Rosiński M., Organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, Szczecin 1997.
  14. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? „Wychowawca” 1998, 12.
  15. Skrzyński D., Kadra pedagogiczna w świetlicy, „Świetlica w Szkole” 2010, 3.
  16. Strony internetowe świetlic szkolnych i środowiskowych.
  17. Zawadzka A., Świetlica jako miejsce odrabiania lekcji, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999, 9.
  18. Zieja Z., red., ABC wychowawcy świetlicy, Jelenia Góra 1995
  19. Dokumenty prawne regulujące pracę świetlicy szkolnej oraz strony internetowe podawane przez prowadzącego zajęcia.
  20. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Notes

W ramach zajęć brana jest pod uwagę możliwość metodycznego oglądu placówek i opracowanie przez studenta, studentów projektu ewaluacyjnego z jego prezentacją w ramach zajęć. Szczególnie w ramach studiów niestacjonarnych.


Modified by dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 13:42)