SylabUZ
Course name | Organisation of the prevention activities in the local community |
Course ID | 14.0-WP-PEDP-OZPS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 4 |
Available in specialities | Protective and educational pedagogy and prevention |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania środowiska lokalnego oraz realizacji strategii profilaktycznych w środowisku. Przygotowanie studentów do planowania i realizacji zajęć profilaktycznych w środowisku lokalnym.
Podstawowe wiadomości z zakresu niedostosowania społecznego i profilaktyki społecznej.
Środowisko lokalne jako miejsce oddziaływań profilaktycznych. Instytucje, organizacje społeczne i osoby fizyczne biorące udział w profilaktyce środowiska lokalnego. Programy i oddziaływania społeczności lokalnej służące profilaktyce. Realizacja norm środowiskowych jako wyznacznik skuteczności profilaktyki w środowisku. Perspektywy rozwoju i zmian w profilaktyce lokalnej. Przygotowanie i przeprowadzenie przez studentów zajęć profilaktycznych z zakresu profilaktyki społecznej (temat zajęć do wyboru) np.: Cyberbullying zagrożeniem dla dzieci i młodzieży, Zagrożenie młodzieży zaburzeniami odżywiania (anoreksją i bulimią), Niebezpieczne zakupy (zjawisko zakupoholizmu), Uzależnienie od hazardu zagrożeniem dla młodzieży, Nie daj się zwerbować sekcie!, Handel ludźmi zagrożeniem współczesnego człowieka, Tanoreksja, Zakupoholizm, Ortoreksja, Bigoreksja.
Dyskusja, warsztaty, praca w małych grupach, metoda projektowa, metody aktywizujące.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Laboratoria
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny scenariusza zajęć profilaktycznych/prezentacji oraz sposobu jego przeprowadzenia, oceny przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej.
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach, oceny przygotowanego scenariusza zajęć profilaktycznych oraz sposobu jego przeprowadzenia, oceny przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej.
Bielecki E., Z problematyki resocjalizacji, Bydgoszcz 2005.
Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
Grzegorzewska I, Cieriałkowska L. Uzależnienia behawioralne, Warszawa 2018.
Rowicka M. Uzależnienia behawioralne. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2015.
Świątkiewicz G., red., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.
Czasopismo "Remedium"
www. Krajowe Biuro Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Albański L., red., Profilaktyka niedostosowania społecznego – teoria i praktyka, Jelenia Góra 2006.
Arendarska A., Wojcieszek K., Przygotowanie do profilaktyki domowej, Warszawa 1996.
Deptuła M., red., Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2004.
Gaś Z.B., Psychoprofilaktyka, Lublin 1998.
Karasowska A., Profilaktyka na co dzień: jak wychowywać i uczy dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa 2006.
Kołodziejczyk J., Agresja i przemoc w szkole: konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, Kraków 2004.
Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole, „Narkomania” 2007, 1.
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.
Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne, [w:] Resocjalizacja, T. II, red. B. Urban, M. Stanik, Warszawa 2008.
Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000.
Urban B., Konopczyński A., red., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2013.
Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 2003.
Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 10-04-2021 10:46)