SylabUZ

Generate PDF for this page

Dydaktyka Zajęć Rozwijających Kompetencje Emocjonalno-Społeczne 1 - course description

General information
Course name Dydaktyka Zajęć Rozwijających Kompetencje Emocjonalno-Społeczne 1
Course ID 05.1-WP-PEDP-DZRKE1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Available in specialities Poradnictwo i socjoterapia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Andrzej Zygadło
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie wiedzy teoretycznej i ćwiczenie umiejętności praktycznych w obszarze rozwoju emocjonalno – społecznego dzieci i młodzieży. Zaznajomienie z uwarunkowaniami prawidłowego rozwoju emocjonalno – społecznego człowieka, jego wzmacniania oraz pracy nad wszelkimi zaburzeniami. Teoretyczne i praktyczne przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.

Scope

Zakres tematyczny wykładów:

Rozwój emocjonalno – społeczny człowieka na różnych etapach życia;

Wychowanek jako osoba integralna – wpływ wychowania na osobowość wychowanka;

Wielorakość czynników (zewnętrznych i wewnętrznych) wpływających na rozwój sfery emocjonalno – społecznej;

Wychowawcza rola placówki oświatowej oraz nauczyciela – wychowawcy;

Proces uczenia się – uwarunkowania, przebieg, prawidłowości, zaburzenia;

Metody pracy terapeutycznej i profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą;

Diagnoza trudności w rozwoju emocjonalno – społecznym;

Profilaktyka zaburzeń rozwoju sfery emocjonalno – społecznej.

 

Zakres tematyczny laboratorium:

Diagnoza potrzeb dzieci i młodzieży w sferze emocjonalno – społecznej – praktyczne wykorzystanie metod i narzędzi;

Tworzenie grup – dobór uczniów do poszczególnych grup

Tworzenie programów pracy poszczególnych grup;

Metody i techniki pracy z grupą w ramach zajęć rozwijających sferę emocjonalno – społeczną – rola zajęć profilaktycznych i rozwojowych;

Metody i techniki pracy z grupą w ramach zajęć korygujących sferę emocjonalno – społeczną;

Praca z grupą – praca z grupami o szczególnych potrzebach w sferze emocjonalno – społecznej;

Tworzenie scenariuszy zajęć (lub ich fragmentów) rozwijających lub korygujących zachowania dzieci i młodzieży w sferze emocjonalno – społecznej.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwersatoryjny

Laboratorium – praca warsztatowa, burza mózgów, dyskusja, praca grupowa, metoda projektowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest kolokwium pisemne z określonymi progami punktowymi. Maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania w teście to 100 pkt. Kryteria oceny: 0-60 pkt. – ocena niedostateczna, 61-70 pkt. ocena dostateczna, 71-85 pkt. ocena dobra, 86-100 pkt. ocena bardzo dobra (oceny połówkowe, np. dobry plus uzyskuje się po przekroczeniu połowy przedziału punktowego pomiędzy ocenami cząstkowymi).

Laboratorium. Zajęcia  z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca indywidualna (40 %), ocena scenariusza zajęć z zakresu przedmiotu i prezentacji proponowanych działań dydaktycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe) (40%), ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (20%).

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i laboratorium.

Recommended reading

  1. Goleman D. Inteligencja emocjonalna, Poznań 2005.
  2. Hopkins A. Co mógłbyś (od)powiedzieć? Ćwiczenia kształtujące umiejętności społeczne, Warszawa 2019.
  3. Jegier A., Szurowska B. Umiejętności społeczne dzieci. Kształtowanie rozwoju emocjonalno – społecznego dzieci w normie  rozwoju i dzieci ze specjalnymi potrzebami, Warszawa 2017.
  4. Larson J. Najpierw pomyśl. Trening umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją, Warszawa 2012.
  5. Reddy L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencja przez zabawę, Warszawa 2014.
  6. Woititz J.G. Wymarzone dzieciństwo. Jak wychować dziecko unikając błędów naszych rodziców, Warszawa 2007.

Further reading

  1. Bloomquist M. Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2011.
  2. Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk 2019.
  3. Dawson P., Guare R. Zdolne ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych, Kraków 2012
  4. De Muyshondt F. Umiejętności społeczne twojego dziecka, Poznań 2015
  5. Plummer D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe, Poznań 2010.
  6. Seria „Poznajemy emocje” (2013).
  7. Seria wydawnicza „Akademia inteligentnego malucha”.

Notes


Modified by dr Andrzej Zygadło (last modification: 13-04-2021 10:11)