SylabUZ

Generate PDF for this page

Poradnictwo wielokulturowe - course description

General information
Course name Poradnictwo wielokulturowe
Course ID 14.9-WP-PEDP-PW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Available in specialities Poradnictwo i socjoterapia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marcin Szumigraj
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z problemami alienacji i adaptacji kulturowej, uwrażliwienie na problemy dorosłych i małoletnich prezentujących mniejszości narodowe i etniczne.

 

Prerequisites

Poradoznawstwo, Komunikacja społeczna, Pedagogika społeczna.

Scope

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Poradnictwo międzykulturowe (poradnictwo wielokulturowe, poradnictwo transnacjonalne, eurodoradztwo)

  2. Kultura i jej składniki. Różnice kulturowe

  3. Obszary życia społecznego prezentujące różnice międzykulturowe

  4. Praktyka poradnictwa wielokulturowego w Polsce

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Metody pracy z klientem pochodzącym z innego kręgu kulturowego (poradnictwo dla emigrantów, uchodźców, wędrowców)

  2. Specyficzne problemy mniejszości kulturowych (język, płeć, wzorce kulturowe, szok kulturowy, nostalgia, samotność, alienacja)

  3. Wybrane mniejszości narodowe i etniczne reprezentowane w Polsce

  4. Problemy edukacji włączającej

Teaching methods

Wykład – prezentacja, wykład podający

Ćwiczenia – prezentacja, praca w małej grupie, praca z tekstem

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady – wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie w formie kolokwium. 

Ćwiczenia: kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prezentacja dotycząca analizy wybranej grupy mniejszości (narodowej, etnicznej, religijnej), diagnoza potrzeb, projektowanie działań pomocowych.

 

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bańka A., (2006), Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa.
  2. Kożyczkowska A., (red.) (2014), Mniejszości etniczne - dylematy i konteksty tożsamościowe : polityka wielokulturowości. Gdańsk
  3. Savidan P., (2012), Wielokulturowość. Warszawa.
  4. Szerląg A., (red.), (2005), Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień. Kraków.

Further reading

Hall E.T., (2001), Ukryty wymiar, Warszawa.

Każdorazowo polecana przez prowadzącego 

Notes


Modified by dr Marcin Szumigraj (last modification: 24-04-2021 06:39)