SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia rozwoju dziecka - course description

General information
Course name Psychologia rozwoju dziecka
Course ID 14.4-WP-PPWM-PRD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Niewiedział
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu adolescencji. Internalizacja wiedzy teoretycznej,która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania. Poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na początkowych etapach życia poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwojowych oraz do najnowszych danych empirycznych. Zrozumienie sekwencji rozwoju i czynników warunkujących uniwersalny oraz indywidualny charakter zmian rozwojowych, sprzyjających refleksji nad złożonością i wielowymiarowością jednostkowego życia, a także służącą tworzeniu naukowych podstaw do optymalnego doboru środków stymulacji rozwoju zasobów psychicznych i kształtowania się pełnej osobowości dziecka.

Prerequisites

Wiedza z zakresu podstaw psychologii.

Scope

Natura i przebieg rozwoju człowieka: zapoznanie się z poję ciami: kategoriami zmian rozwojowych, okresu sensytywnego i krytycznego, akceleracją, wyjaśnienie założeń psychologii biegu życia oraz funkcjonalnej teorii P.Baltesa.Periodyzacja rozwoju od okresu prenatalnego do okresu adolescencji. Rozwój fizyczny, społeczny, emocjonalny i poznawczy oraz rozwój osobowości w początkowych etapach życia i podejścia teoretyczne najlepiej opisujące wybrane zjawiska rozwojowe.Czynniki wpływające na rozwój jednostki, poję cie zmiany rozwojowej, metody badawcze w psychologii rozwoju i zasady nawiązywania kontaktu z dzieckiem.Przygotowanie do rodzicielstwa, rozwój prenatalny, poród, wcześniactwo, środowisko rodzinne małych dzieci, rozwój psychomotoryczny we wczesnym dzieciństwie,samodzielność dzieci, aktywność zabawowa i rysunkowa dzieci, relacje rówieśnicze, rozwój poznawczy dzieci i młodzieży, rozwój języka i komunikacji, gotowość szkolna i adaptacja do wymagań szkoły, rozwój osobowości, tożsamości i moralności, turbulencje w okresie dorastania.

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.Ćwiczenia: praca w grupach, praca z książką, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu egzaminacyjnego.

Recommended reading

1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.

2. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk 2016.

3. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.

4. Brzezińska A., Lutomski G. (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów. Poznań 1995.

5. Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.

6. Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007.

Further reading

Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia. Poznań 2004.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 23-04-2021 19:39)