SylabUZ

Generate PDF for this page

Pre-school Education - course description

General information
Course name Pre-school Education
Course ID 05.1-WP-PPWM-PP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Exam
Tutorial 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami z zakresu pedagogiki przedszkolnej (geneza, przedmiot, status, zadania, funkcje pedagogiki przedszkolnej, jej interdyscyplinarny charakter, koncepcje), podstawowymi pojęciami (dziecko, dzieciństwo, edukacja przedszkolna, przedszkole), zasadami, metodami i formami pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym, problematyką procesu adaptowania się dziecka w przedszkolu. Ukazanie znaczenia zabawy i strategii zadaniowej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Kształtowanie umiejętności projektowania ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, zastosowania przygotowanych projektów w praktyce edukacyjnej, wykonania i prezentacji środków edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i psychologii rozwojowej.

 

Scope

Wykłady:  Przedmiot i cele wychowania przedszkolnego. Podstawa programowa. Funkcje, zadania wychowania przedszkolnego - dawniej, dziś i w przyszłości. Zasady i formy pracy w przedszkolu - istota, kryteria, klasyfikacje. Metody i środki  pracy w przedszkolu - dobór, kryteria, sens, znaczenie. Przedszkole miejsce rozwoju dziecka. Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych. Dziecko i sytuacje przedszkolne – istota, klasyfikacje, rodzaje a potrzeby dzieci. Nauczyciel przedszkola – cele, zadania, funkcje, zmieniająca się rola, osobowość, przygotowanie i kształcenie.

Konwersatorium: Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu: a) pojęcia plan, planowanie,  b) rodzaje planów: roczny plan, plany miesięczne, dzienny plan, c) cechy dobrego planu.  Organizacja dnia i pobytu dziecka w przedszkolu. Projektowanie zajęć w grupie przedszkolnej. Środowisko przedszkolne a adaptacja dziecka w przedszkolu: a) pojęcie adaptacja, b) poziomy adaptowania się dziecka do warunków przedszkolnych, c) czynniki wyznaczające poziom adaptacji dziecka do przedszkola, d) przejawy prawidłowej i nieprawidłowej adaptacji do przedszkola, e) rola nauczyciela i środowiska rodzinnego w procesie przystosowania się dziecka do przedszkola. Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym: a) pojęcie samodzielność, b) formy samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym, c) poziomy samodzielności dziecka w życiu codziennym, d) zakresy samodzielności dziecka, e) przejawy niesamodzielności dziecka, f) rola  środowiska rodzinnego i przedszkolnego w  procesie usamodzielniania się dziecka. Dokumentacja nauczyciela przedszkolnego. Projektowanie kalendarza uroczystości i imprez przedszkolnych. Organizacyjne formy wspomagania procesu rozwoju dzieci – strategia zabawowa, strategia zadaniowa. Programy wychowania w przedszkolu. 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Konwersatoria – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym), problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania (projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, prezentacje multimedialne).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: Warunkiem zaliczenia są: aktywna obecność na wykładach i dyskusja studentów

Konwersatoria: Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności studentów, prezentacji do wybranego zagadnienia oraz konspektu zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym

Ocena końcowa: Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z konwersatoriów (50%) i wykładów (50%).

Recommended reading

Donaldson M., Myślenie dziecka, Warszawa 1986.

Hurlock E., Rozwój dziecka, Warszawa 1985.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.

Magda-Adamowicz M., Przemiany edukacji przedszkolnej w Polsce i Czechach okresu transformacji ustrojowej, Toruń 2017

Magda-Adamowicz M., A. Olczak (red.), Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania, Toruń  2014

Magda-Adamowicz M., Kataryńczuk-Mania L., Olczak A. (red.), Pedagogika przedszkolna  szansą na świadome budowanie potencjału dziecka, Toruń 2017.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, 2017.

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.

Further reading

Guz S., Zwierzchowska I., O pomyślny start szkolny dziecka, Warszawa 2010.

Kapica G., Współczesne konteksty dzieciństwa, Racibórz 2006.

Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

Waloszek D., Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie,  Kraków 2009.

Waloszek D., Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna: obszary sporów, poszukiwań wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, Kraków 2010.

Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska, red., Edukacja dziecka: mity i fakty, Białystok 2010

Czasopisma: „Wychowanie w Przedszkolu” i „Bliżej Przedszkola”

Notes

Pozycje literatury są każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

 


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 16:16)