SylabUZ
Course name | Podstawy edukacji technicznej |
Course ID | 05.1-WP-PPWM-PET |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi:
-istoty, celów i treści edukacji technicznej,
-wybranych kierunków zmian edukacji technicznej,
-roli nauczyciela techniki,
-obecności i znaczenia techniki w bliższym i dalszym otoczeniu,
-urządzeń technicznych i ich funkcji,
-materiałów konstrukcyjnych - ich funkcji i wykorzystania,
Wiedza z przedmiotu technika realizowanego w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum.
1. Założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci/uczniów. 2. Dziecko w świecie współczesnej techniki, popularyzacja podstaw wiedzy technicznej wśród dzieci. 3. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. 4. Współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie. 5. Edukacja techniczna wobec paradygmatów rozwojowych dziecka w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej. 6. Kształcenie przyszłych nauczycieli techniki w przedszkolu oraz w edukacji wczesnoszkolnej. 7. Wybrane kierunki zmian w zakresie edukacji technicznej dziecka. 8. Technika w bliższym i dalszym otoczeniu. 9. Urządzenia techniczne z najbliższego otoczenia - funkcje. 10. Zalety i wady stosowanych rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych. 11. Materiały konstrukcyjne: papier, materiały drzewne, metale, tworzywa sztuczne - funkcje i wykorzystanie. 12. Podstawowe właściwości materiałów: twardość i wytrzymałość. 13. Możliwości wykorzystania różnych materiałów w technice w zależności od właściwości. 14. Rozwiązania techniczne w formie graficznej.
Metoda dyskusji, praca z materiałem źródłowym, metody problemowe, metoda pokazu (prezentacji), metoda impresyjna i ekspresyjna, ekspozycja, film, objaśnienie lub/i wyjaśnienie, wykład informacyjny i problemowy z użyciem komputera.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Konwersatoria
Student oceniany jest na podstawie: prezentacji, odpowiedzi ustnej, projektu zajęć z techniki dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, aktywnego uczestnictwa w pracach o charakterze praktycznym..
Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań realizowanych w ramach programu przedmiotu.
1. Atutow P.R., Zasada politechnizacji w nauczaniu, WSiP, Warszawa 1981.
2. Drejer F., Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego, Jelenia Góra 2010.
3. Furmanek W., Nauczanie techniki w klasach początkowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992.
4. Furmanek W., Podstawy wychowania technicznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1987.
5. Gałązka E., Mastalerz E., Ewaluacja osiągnięć uczniów z techniki informatyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.
1. Kraszewski K., Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym, [w:] Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym, (red.) I. Adamek, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2002.
2. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Wydawnictwo „Graf-Punkt”, Warszawa 2000.
4. Marszałek A., Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2001.
5. Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
6. Puślecki W. (red.), Kształcenie wczesnoszkolne na przełomie tysiącleci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 2000.
Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 20:24)