SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy edukacji technicznej - course description

General information
Course name Podstawy edukacji technicznej
Course ID 05.1-WP-PPWM-PET
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z podstawowymi wiadomościami  dotyczącymi:

-istoty, celów i treści edukacji technicznej,

-wybranych kierunków zmian edukacji technicznej,

-roli nauczyciela techniki,

-obecności i znaczenia techniki w bliższym i dalszym otoczeniu,

-urządzeń technicznych i ich funkcji,

-materiałów konstrukcyjnych - ich funkcji i wykorzystania,

Prerequisites

Wiedza z przedmiotu technika realizowanego w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum.

Scope

1. Założenia, cele i treści  kształcenia ogólnotechnicznego dzieci/uczniów. 2. Dziecko w świecie współczesnej techniki, popularyzacja podstaw wiedzy technicznej wśród dzieci. 3. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. 4. Współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie. 5. Edukacja techniczna wobec paradygmatów rozwojowych dziecka w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej. 6.  Kształcenie przyszłych nauczycieli techniki w przedszkolu oraz w edukacji wczesnoszkolnej. 7. Wybrane kierunki zmian w zakresie edukacji technicznej dziecka. 8.  Technika w bliższym i dalszym otoczeniu. 9. Urządzenia techniczne z najbliższego otoczenia - funkcje. 10. Zalety i wady stosowanych rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych. 11. Materiały konstrukcyjne: papier, materiały drzewne, metale, tworzywa sztuczne - funkcje i wykorzystanie. 12. Podstawowe właściwości materiałów: twardość i wytrzymałość. 13. Możliwości wykorzystania różnych materiałów w technice w zależności od właściwości. 14. Rozwiązania techniczne w formie graficznej. 

Teaching methods

Metoda dyskusji, praca z materiałem źródłowym, metody problemowe, metoda pokazu (prezentacji), metoda impresyjna i ekspresyjna, ekspozycja, film, objaśnienie lub/i wyjaśnienie, wykład informacyjny i problemowy z użyciem komputera. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Student oceniany jest na podstawie: prezentacji, odpowiedzi ustnej, projektu zajęć z techniki dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, aktywnego uczestnictwa w pracach o charakterze praktycznym..

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań realizowanych w ramach programu przedmiotu. 

Recommended reading

1. Atutow P.R., Zasada politechnizacji w nauczaniu, WSiP, Warszawa 1981.

2. Drejer F., Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego, Jelenia Góra 2010.

3. Furmanek W., Nauczanie techniki w klasach początkowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992.

4. Furmanek W., Podstawy wychowania technicznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1987.

5. Gałązka E., Mastalerz E., Ewaluacja osiągnięć uczniów z techniki informatyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.

 

 

 

 

Further reading

1. Kraszewski K., Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym, [w:] Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym, (red.) I. Adamek, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2002.

2. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Wydawnictwo „Graf-Punkt”, Warszawa 2000.

4. Marszałek A., Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2001. 

5. Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

6. Puślecki W. (red.), Kształcenie wczesnoszkolne na przełomie tysiącleci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 2000.

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 20:24)