SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory of Education - course description

General information
Course name Theory of Education
Course ID 05.7-WP-PPWM- TW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z istotą procesu wychowania

Prerequisites

Brak

Scope

Wychowanie jako proces ukierunkowany na cel:

Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna. Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej. Sposoby uprawiania teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania. Wartości źródłem wychowania.

Ćwiczenia

Podstawowe właściwości procesu wychowania:

Pojęcie wychowania i jego cechy. Rola podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania. Charakterystyka procesu wychowawczego. Cele wychowania i ich operacjonalizacja. Metody wychowania.  Dziedziny wychowania. Zasady wychowania. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: egzamin pisemny. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia: kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Recommended reading

1.     Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.

2.     Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.

3.     Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

4.     Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

5.     Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.

6.     Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.

7.     Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.

Further reading

1.     Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.

2.     Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.

3.     „Studia z Teorii Wychowania” 2010, 1.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Notes


Modified by dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (last modification: 12-04-2021 20:42)