SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka śródroczna ogólnopedagogiczna - course description

General information
Course name Praktyka śródroczna ogólnopedagogiczna
Course ID 05.0-WP-PPWM-PŚOP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Wieloaspektowe poznanie sposobu funkcjonowania placówek edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych,  ich podstawowych zadań i obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji, planowania pracy i systemu kontroli. Podczas praktyki student zapoznaje się ze specyfiką zawodu nauczyciela, pedagoga (np. szkolnego), wychowawcy (np. w świetlicy szkolnej), opiekuna (np. w żłobku) oraz ich warsztatem pracy, a także doświadcza bezpośredniego kontaktu z dziećmi w środowisku instytucjonalnym.  
 

Prerequisites

Podstawy wiedzy z pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej i teorii wychowania

Scope

Poznawanie funkcjonowania placówek edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych – ich zadań, obszarów działalności, organizacji pracy, dokumentacji, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji, planowania pracy i systemu kontroli.  Poznawanie dzieci  w placówce jako grupy społecznej, poznawanie ich możliwości, zainteresowań i potrzeb. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach z dziećmi, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem, pedagogiem, opiekunem i dziećmi oraz między dziećmi. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela, opiekuna, pedagoga, wychowawcy odnośnie rozpoznawania możliwości dzieci, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania dzieci, dyscyplinowania, motywowania itp.. Analizowanie organizacji przestrzeni w sali  przedszkolnej, szkolnej, świetlicy i w innych miejscach. Obserwowanie i prowadzenie dokumentacji hospitowanych placówek. 

Teaching methods

Praktycznego działania, obserwacji, dyskusji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia praktyki jest obecność na zajęciach oraz terminowe rozliczenie wymaganej dokumentacji w postaci arkuszy obserwacji  u nauczyciela prowadzącego przedmiot.

Recommended reading

Dokumentacja prowadzona przez hospitowaną instytucję. 

Further reading

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 20:29)