SylabUZ
Course name | Primary School Education |
Course ID | 05.0-WP-PPiWM-Pwcze |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 15 | 1 | Exam |
Tutorial | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat cech rozwojowych, potrzeb i doświadczeń dziecka w wieku wczesnoszkolnym oraz rodzajów i typowych cech sytuacji dziecka w szkole i przedszkolu, istoty kształcenia zintegrowanego w klasach I-III. Zapoznanie studentów z celami, treściami, metodami i formami pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-III. Kształcenie umiejętności i kompetencji w zakresie kształtowania pojęć u dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz analizy i oceny programów/podręczników do kształcenia zintegrowanego. Rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć zintegrowanych do podanego tematu dnia.
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i psychologii rozwojowej.
Wykłady
Pedagogika wczesnoszkolna jako nauka i subdyscyplina pedagogiki – jej cele, zadania i funkcje. Przemiany pedagogiki wczesnoszkolnej.
Edukacja dziecka jako wspieranie rozwoju. Specyfika uczenia się dziecka. Podmiotowość i pełnomocność dziecka w edukacji wczesnoszkolnej.
Istota edukacji integralnej. Zasady organizacji kształcenia zintegrowanego.
Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie u dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Adaptacja dziecka w szkole. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna - pojęcia, składniki, diagnozowanie.
Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji oraz jego rozwój zawodowy.
Współpraca nauczyciela klas I-III z podmiotami szkoły.
Konwersatorium
Sylwetka dziecka wczesnoszkolnego i jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego.
Potrzeby dziecka wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole.
Doświadczenia dziecięce i ich specyfika w wieku wczesnoszkolnym.
Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Formułowanie celów kształcenia. Metody i formy pracy w klasach I-III. Projektowanie sytuacji edukacyjnych.
Podręczniki i środki dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej.
Problematyka oceniania szkolnego w klasach I-III.
Integracja jako koncepcja pracy w edukacji wczesnoszkolnej. Wykorzystywanie różnych strategii integracji .
Stymulowanie aktywności poznawczej i kreatywności uczniów.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Konwersatoria – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, metoda przypadków.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
aktywna obecność na wykładach
Konwersatoria
aktywna obecność i dyskusja, pozytywnie oceniona praca na zajęciach, kolokwium
Ocena końcowa
Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%).
Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 12-04-2021 00:10)