SylabUZ

Generate PDF for this page

Primary School Education - course description

General information
Course name Primary School Education
Course ID 05.0-WP-PPiWM-Pwcze
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Exam
Tutorial 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat cech rozwojowych, potrzeb i doświadczeń dziecka w wieku wczesnoszkolnym oraz rodzajów i typowych cech sytuacji dziecka w szkole i przedszkolu, istoty kształcenia zintegrowanego w klasach I-III.  Zapoznanie studentów z celami, treściami, metodami i formami pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-III. Kształcenie umiejętności i kompetencji w zakresie kształtowania pojęć u dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz analizy i oceny programów/podręczników do kształcenia zintegrowanego. Rozwijanie kompetencji w zakresie projektowania i prowadzenia zajęć zintegrowanych do podanego tematu dnia.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i psychologii rozwojowej.

Scope

Wykłady

Pedagogika wczesnoszkolna jako nauka i subdyscyplina pedagogiki – jej cele, zadania i funkcje. Przemiany pedagogiki wczesnoszkolnej.

Edukacja dziecka jako wspieranie rozwoju. Specyfika uczenia się dziecka. Podmiotowość i pełnomocność dziecka w edukacji  wczesnoszkolnej.

Istota edukacji integralnej.  Zasady organizacji kształcenia zintegrowanego.

Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie u dziecka w wieku  wczesnoszkolnym.

Adaptacja dziecka w  szkole. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna - pojęcia, składniki, diagnozowanie.

Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji oraz jego rozwój zawodowy.

Współpraca nauczyciela klas I-III z podmiotami szkoły.

Konwersatorium

Sylwetka dziecka wczesnoszkolnego i jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego.

Potrzeby dziecka wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole.

Doświadczenia dziecięce i ich specyfika w wieku wczesnoszkolnym.

Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Formułowanie celów kształcenia. Metody i formy pracy w klasach I-III. Projektowanie sytuacji edukacyjnych.

Podręczniki i środki dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej.

Problematyka oceniania szkolnego w klasach I-III.

Integracja jako koncepcja pracy w edukacji wczesnoszkolnej.  Wykorzystywanie różnych strategii integracji .

Stymulowanie aktywności poznawczej i kreatywności uczniów. 

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Konwersatoria  – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, metoda przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

aktywna obecność na wykładach

Konwersatoria

aktywna obecność i dyskusja, pozytywnie oceniona praca na zajęciach, kolokwium

Ocena końcowa

Ocena pozytywna z egzaminu pisemnego, który obejmuje treści z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%).

Recommended reading

  1. Donaldson M., Myślenie dziecka, Warszawa 1986.
  2. Eby J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa.
  3. Ferenz K., Kozioł E., Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002.
  4. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
  5. Hurlock E., Rozwój dziecka, Warszawa 1985.
  6. Klus-Stańska D., W nauczaniu początkowym inaczej, Kraków  1999.
  7. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
  8. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., red., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.
  9. Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Kraków 2004.
  10. Lelonek M., Wróbel T., red., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Warszawa 1990.
  11. Matczak A., Znaczenie stylu poznawczego w procesie uczenia się, „Psychologia Wychowawcza” 1981, 1.
  12. Moroz H., red., Podmiotowość ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Katowice 1995.
  13. Nowak-Łojewska A., Olczak A., Soroka-Fedorczuk A., red., Edukacja małego dziecka – refleksje, problemy, doświadczenia, Zielona Góra 2009.
  14. Nowak-Łojewska A., Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela: od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń, Zielona Góra 2011.
  15. Nyczaj-Drąg M., Oczekiwania a doświadczenia dzieci w pierwszym roku nauki, Zielona Góra 2001.
  16. Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.
  17. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993.

Further reading

  1. Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów w kontaktach ze środowiskiem, Warszawa 1982.
  2. Nyczaj-Drąg M., Głażewski M., red., Współprzestrzenie edukacji: szkoła – rodzina – społeczeństwo –kultura, Kraków 2005.
  3. Poznać, zrozumieć, doświadczyć: konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, red. J. Bonar, A. Buła, Kraków 2011.

 

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 12-04-2021 00:10)