SylabUZ

Generate PDF for this page

Pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia - course description

General information
Course name Pomoc w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia
Course ID 12.7-WP-PPiWM-PwSZZiZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Skorupka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

1. Przekazanie zasad bezpieczeństwa dzieci i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

2. Rozwinięcie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii i rozwoju człowieka.

Scope

Prawne podstawy udzielania pierwszej pomocy wynikające z ustawy o Państwowym ratownictwie medycznym, Kodeksu karnego, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Zasady bezpieczeństwa ratującego, ratowanego, wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej zgodne rekomendacjami Europejskiej Rady Resuscytacji. Zajęcia praktyczne z użyciem fantomów i defibrylatora zewnętrznego z zakresu stanów zagrożenia życia i zdrowia układu krążeniowo-oddechowego, nerwowego, narządu ruchu. Wpływ warunków środowiska na organizm człowieka, oparzenia, udar cieplny, hipotermia, odmrożenia. Specyfika pracy z uczniem z chorobą przewlekłą: cukrzyca, padaczka, schorzenia kardiologiczne, astma.

Teaching methods

Metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca projektowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatorium: poprawne wykonanie wszystkich umiejętności realizowanych w czasie konserwatorium, kolokwium sprawdzające wiedzę; aktywny udział w zadaniach praktycznych dotyczących algorytmów postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia oraz symulacji zdarzeń; wykonanie projekt grupowego. Student nieobecny na zajęciach powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0

Recommended reading

  1. Kleszczyński J. Stany nagłe u dzieci. PZWL, Warszawa 2018,
  2. Plantz S. H. Wipfler E. J. Medycyna ratunkowa. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2017.
  3. Paszkowska M. Prawo dla ratowników medycznych. Stan prawny na dzień 1 stycznia 2019 r. Warszawa 2019.
  4. Paciorek P. Patrzała A. Medyczne czynności ratunkowe (red) Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.
  5. http://www.prc.krakow.pl/wytyczne.html
  6. http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-i-dziecka/zdrowie-ucznia/aktywnosc-fizyczna-i-sport/
  7. http://www.coms.pl/dla-pacjentow/zajecia-edukacyjne

Further reading

1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ http://www.bu.uz.zgora.pl/

Notes


Modified by dr Ewa Skorupka (last modification: 15-04-2021 12:57)