SylabUZ

Generate PDF for this page

Umuzykalnienie I - course description

General information
Course name Umuzykalnienie I
Course ID 05.2-WP-PPiWM-Umu1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z elementarnymi zasadami z zakresu nauki o muzyce, historii muzyki, kształcenia słuchu i rytmiki. Ich wykorzystaniem w procesie umuzykalniania dzieci, ich przydatnością w zintegrowanej pracy edukacji elementarnej a także podniesienie sprawności słuchowej, ruchowej, manualnej i wykonawczej.

Prerequisites

Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu kultury, psychologii, pedagogiki. Student powinien posiadać podstawowe zdolności i umiejętności muzyczne a także dobrą kondycję psychofizyczną, 

Scope

Znaczenie zajęć umuzykalniających  w ogólnym rozwoju dziecka – podstawy psychologiczno-pedagogiczne. Cele, treści, metody umuzykalnienia . Rodzaje zajęć umuzykalniających. Organizacja zajęć umuzykalniających. Wybrane zagadnienia z historii muzyki i literatury muzycznej. Audycje  umuzykalniające  dla dzieci i ich rodzaje. Założenia  metody  według  Emila Jagues`a  Dalcroze`a  Carla Orffa. Zoltana Kodaly`a i in.,. Realizacja  wartości rytmicznych  - różne ćwiczenia ( ćwierćnuta, akcent i mara taktowa, taktowanie, ósemka, półnuta, cała  nuta, pauzy, półnuta z kropką, synkopa, szesnastki, przedtakt). Taktowanie. Sylaby rytmiczne. Klocki rytmiczne.

Ćwiczenia i zabawy rytmiczne utrwalające różne zagadnienia muzyczne ( marsz, bieg, podskoki, sygnały muzyczne, koło, pary,   korowody). Prezentacje studentów – propozycje audycji muzycznych dla dzieci, konkursów wiedzy o muzyce.

Teaching methods

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Opracowanie cyklu zajęć umuzykalniających i zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci.

Recommended reading

  1. Bissinger-Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
  2. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jagues Dalcroze i jego Rytmika, Warszawa 1991
  3. Krzyzowska T., Zabawy z piosenką, Katowice 2995.
  4. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
  5. Śmiechowski R., Z muzyką przez wieki i kraje: historia muzyki, Warszawa 1993.
  6. Wójcik D., Nauka o muzyce, Kraków 2001.

Further reading

  1. Kataryńczuk-Mania L., Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu – twórczym działaniem dziecka i nauczyciela, [w:] Z zagadnień poznawczych, kulturowych i dydaktycznych muzyki, T. II, red. I. Marciniak, Zielona Góra 1996.
  2. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
  3. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
  4. Kurcz J., Muzyczne audycja radiowe dla klas I-III i ich recepcja, [w:] Krakowska koncepcja wychowania muzycznego, red. Z. Burowska, J. Kurcz, A. Wilk, Kraków 1993.
  5. Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, Warszawa 1988.
  6. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
  7. Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, nr 3.

Notes


Modified by dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (last modification: 13-04-2021 13:29)