SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej - course description

General information
Course name Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej
Course ID 13.0-WP-PPiWM-PESPrz
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi gatunkami i morfologią flory i fauny polskiej oraz procesami zachodzącymi w ekosystemach. Wykształcenie umiejętności oznaczania gatunków i wykonywania zbiorów przyrodniczych.Wprowadzenie studentów w kluczowe zagadnienia dotyczące wiedzy o społeczeństwie.  Przybliżenie problematyki społeczności lokalnej, regionalnej, wspólnoty narodowej i międzynarodowej.

Prerequisites

Brak

Scope

Wykłady

Tematyka społeczna 1. Człowiek w społeczeństwie - konteksty rodzinny, edukacyjny, zawodowy 2. Funkcjonowanie człowieka w małej społeczności - gmina, powiat, województwo, samorządność 3. Funkcjonowanie człowieka we wspólnocie narodowej - naród, ojczyzna, patriotyzm4. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej - demokracja, władze państwowe, Konstytucja RP5. Polska krajem Unii Europejskiej 6. Prawa obywatelskie - w świetle Konstytucji RP i Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela 7. Szanse i zagrożenia współczesnego świata.

Ćwiczenia

Tematyka przyrodnicza  1. Charakterystyka morfologiczna organów roślin (korzeń, pęd, liść, kwiat, owoc i nasienie ) z uwzględnieniem okazów zielnikowych. 2. Oznaczanie gatunków roślin zielnych i zdrewniałych występujących w najbliższym otoczeniu. 3. Środowisko życia, morfologia, odżywianie, funkcje ekologiczne, rozmnażanie wraz z cyklem rozwojowym oraz etologia fauny polskiej wraz z oznaczaniem jej gatunków. 4. Biotop i biocenoza podstawowych ekosystemów polskich, procesy w nich zachodzące i udział człowieka w ich funkcjonowaniu. 5. Prowadzenie i analiza zbiorów przyrodniczych.

Teaching methods

Dyskusja, analiza dokumentów, debata, metody działań praktycznych, pokaz, projekty grupowe, burza mózgów, wycieczka dydaktyczna, film dydaktyczny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w programie (w tym m.in.: plakatów, map myśli do poszczególnych tematów) oraz aktywna obecność na zajęciach, udział w dyskusji.Ocena końcowa to średnia ocen cząstkowych zgromadzonych w ciągu semestru.

Recommended reading

1. Botanika, red. Polakowski B., Warszawa 1998.

2.Chudoba S. :Zoologia, PWN, W-wa, 2003

3.Garms H. : Rośliny i zwierzę ta Europy, Wyd. Edukacyjne Res Polonia, 2000

4.Jerzak L., Radkiewicz J., Uździcka ., Przewodnik do ćwiczeń biologicznych, Zielona Góra 1998.

5.Leksykon zwierząt od A do Ż., pr .zb. red. Zasieczna B., Muza. W-wa, 2000.

6.Podbielkowski Z., Roślinność kuli ziemskiej, W-wa, 1996.

7.Przewodnik po przyrodzie. W-wa, 1993.

8.Seneta W., Dendrologia, W-wa 1998.

9 .StichmannW., Kretzschmar E., Spotkania z przyrodą; Rośliny, Zwierzę ta., Multico 2006.

10.Szaferowa J., Poznaj 100 roślin., W-wa 2004.

11.Szweykowska A.,Szweykowski J., Botanika, T.1, Morfologia, W-wa,2004.

12.Szweykowska A., Sweykowski J., Botanika,T.2. Systematyka, W-wa, 1998.

13. Podstawy prawa i wiedzy o społeczeństwie w pigułce, red. A. Gacka-Asiewicz, Warszawa 2016, Wyd. Beck.

14. Wiłkomirska A., Wiedzieć i rozumieć, aby być obywatelem,Warszawa 2013, Wyd. UW.

15.Magda M., Kształtowanie wrażliwości moralnej uczniów w edukacji  wczesnoszkolnej, Toruń 1999.

Further reading

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Deklaracja praw człowieka i obywatela.

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 23:04)