SylabUZ
Course name | Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej |
Course ID | 13.0-WP-PPiWM-PESPrz |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi gatunkami i morfologią flory i fauny polskiej oraz procesami zachodzącymi w ekosystemach. Wykształcenie umiejętności oznaczania gatunków i wykonywania zbiorów przyrodniczych.Wprowadzenie studentów w kluczowe zagadnienia dotyczące wiedzy o społeczeństwie. Przybliżenie problematyki społeczności lokalnej, regionalnej, wspólnoty narodowej i międzynarodowej.
Brak
Wykłady
Tematyka społeczna 1. Człowiek w społeczeństwie - konteksty rodzinny, edukacyjny, zawodowy 2. Funkcjonowanie człowieka w małej społeczności - gmina, powiat, województwo, samorządność 3. Funkcjonowanie człowieka we wspólnocie narodowej - naród, ojczyzna, patriotyzm4. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej - demokracja, władze państwowe, Konstytucja RP5. Polska krajem Unii Europejskiej 6. Prawa obywatelskie - w świetle Konstytucji RP i Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela 7. Szanse i zagrożenia współczesnego świata.
Ćwiczenia
Tematyka przyrodnicza 1. Charakterystyka morfologiczna organów roślin (korzeń, pęd, liść, kwiat, owoc i nasienie ) z uwzględnieniem okazów zielnikowych. 2. Oznaczanie gatunków roślin zielnych i zdrewniałych występujących w najbliższym otoczeniu. 3. Środowisko życia, morfologia, odżywianie, funkcje ekologiczne, rozmnażanie wraz z cyklem rozwojowym oraz etologia fauny polskiej wraz z oznaczaniem jej gatunków. 4. Biotop i biocenoza podstawowych ekosystemów polskich, procesy w nich zachodzące i udział człowieka w ich funkcjonowaniu. 5. Prowadzenie i analiza zbiorów przyrodniczych.
Dyskusja, analiza dokumentów, debata, metody działań praktycznych, pokaz, projekty grupowe, burza mózgów, wycieczka dydaktyczna, film dydaktyczny.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie wszystkich zadań przewidzianych w programie (w tym m.in.: plakatów, map myśli do poszczególnych tematów) oraz aktywna obecność na zajęciach, udział w dyskusji.Ocena końcowa to średnia ocen cząstkowych zgromadzonych w ciągu semestru.
1. Botanika, red. Polakowski B., Warszawa 1998.
2.Chudoba S. :Zoologia, PWN, W-wa, 2003
3.Garms H. : Rośliny i zwierzę ta Europy, Wyd. Edukacyjne Res Polonia, 2000
4.Jerzak L., Radkiewicz J., Uździcka ., Przewodnik do ćwiczeń biologicznych, Zielona Góra 1998.
5.Leksykon zwierząt od A do Ż., pr .zb. red. Zasieczna B., Muza. W-wa, 2000.
6.Podbielkowski Z., Roślinność kuli ziemskiej, W-wa, 1996.
7.Przewodnik po przyrodzie. W-wa, 1993.
8.Seneta W., Dendrologia, W-wa 1998.
9 .StichmannW., Kretzschmar E., Spotkania z przyrodą; Rośliny, Zwierzę ta., Multico 2006.
10.Szaferowa J., Poznaj 100 roślin., W-wa 2004.
11.Szweykowska A.,Szweykowski J., Botanika, T.1, Morfologia, W-wa,2004.
12.Szweykowska A., Sweykowski J., Botanika,T.2. Systematyka, W-wa, 1998.
13. Podstawy prawa i wiedzy o społeczeństwie w pigułce, red. A. Gacka-Asiewicz, Warszawa 2016, Wyd. Beck.
14. Wiłkomirska A., Wiedzieć i rozumieć, aby być obywatelem,Warszawa 2013, Wyd. UW.
15.Magda M., Kształtowanie wrażliwości moralnej uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 1999.
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Deklaracja praw człowieka i obywatela.
Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 23:04)