SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka zajęć komputerowych - course description

General information
Course name Metodyka zajęć komputerowych
Course ID 05.2-WP-PPiWM-MZK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 45 3 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie i organizacja warsztatu pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia komputerowe w przedszkolu oraz w nauczaniu początkowym. Umiejętność doboru podręczników i odpowiedniego oprogramowania komputerowego do zajęć w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. Poznanie metodycznych rozwiązań w zajęciach komputerowych. Zapoznanie studenta z metodyką kodowania i programowania na poziomie elementarnym. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.

Prerequisites

Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowa wiedza o mediach i multimediach. Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.

Scope

Laboratorium

Znaczenie komputera w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zajęcia komputerowe według nowej podstawy programowej. Treści kształcenia w zakresie zajęć komputerowych. Przegląd i analiza ćwiczeń i zadań w podręcznikach do zajęć komputerowych. Projektowanie ćwiczeń/zadań tradycyjnych i multimedialnych w zakresie edukacji informatycznej. Wybrane metody i zasady nauczania w zajęciach komputerowych. Edukacyjne zasoby Internetu pomocne w projektowaniu zajęć komputerowych. Metodyka wykorzystania multimedialnych pomocy w zajęciach komputerowych. Sposoby sprawdzania i oceniania prac na zajęciach komputerowych. Bezpieczeństwo i higiena pracy na zajęciach komputerowych. Kodowanie na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej -  materiały dydaktyczne wprowadzające do zajęć w zakresie kodowania. Przegląd stron internetowych poświęconych kodowaniu i programowaniu na poziomie elementarnym. Praca indywidualna lub w parach: projektowanie, opracowanie i prezentacja zajęć komputerowych według koncepcji studenta uwzględniających omówione wcześniej treści kształcenia oraz wskazówki metodyczne zajęć komputerowych. Omówienie przygotowanych i zaprezentowanych projektów. 

 

 

 

Teaching methods

Laboratoria – pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratoria
Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie kolokwium z części teoretycznej oraz wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

 

 

Recommended reading

  1. Juszczyk S., red., Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Toruń 2001.
  2. Sweigart A., Bawimy się, programując w Scratchu, Warszawa, 2017.
  3. Świć A., Kodowanie na dywanie, w przedszkolu, w szkole i w domu, Opole, 2017.
  4. Resnick M., Umaschi-Bers M.,Oficjalny podręcznik Scratchjr, Warszawa, 2016.

Further reading

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.
  2. Bruner J., W poszukiwaniu teorii nauczania, Warszawa 1974.
  3. Furmanek M., red., Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  4. Kruszewski K., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I-II, Warszawa 2002.
  5. Perry G., Miller D., Programowanie dla początkujących w 24 godziny, Warszawa 2016.

Notes

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na platformie e-learningowej Zakładu.


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 04-05-2021 06:19)