SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w klasach I-III - course description

General information
Course name Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w klasach I-III
Course ID 05.1-WP-PPiWM-Pra3
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 45 3 45 3 Credit with grade

Aim of the course

Celem praktyki jest nabycie i rozwinięcie przez studentów praktycznych umiejętności organizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej oraz poznanie charakterystyki rozwojowej grupy uczniów klas I-III; student zdobywa umiejętności: samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w szkole - kl. I-III (w skali rocznej, tygodniowej i dziennej), projektowania i prowadzenia działań wychowawczo-dydaktycznych, obserwowania i analizowania zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, oceny efektów prowadzonych działań wychowawczych, nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z uczniem klas I-III..

Prerequisites

Podstawy wiedzy z pedagogiki ogólnej, dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i pedagogiki wczesnoszkolnej.

Scope

Poznawanie funkcjonowania szkoły – zadań, organizacji pracy, dokumentacji (na poziomie wczesnej edukacji) Obserwowanie grupy uczniów klas I-III jako grupy społecznej, poznawanie dzieci ich możliwości i zainteresowań, potrzeb. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem i uczniami oraz między uczniami. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela klas I-III – rozpoznawania możliwości uczniów, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania uczniów, dyscyplinowania, motywowania. Analizowanie organizacji przestrzeni w sali lekcyjnej w zależności od podejmowanego zadania. Konfrontowanie wiedzy praktycznej z
teoretyczną. Obserwowanie i analizowanie zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych. Ocena efektów
prowadzonych działań dydaktycznych i wychowawczych, nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z uczniem w szkole. Konsultacje i omawianie z nauczycielem-opiekunem praktyki oraz opiekunem praktyki z ramienia UZ obserwowanych zajęć pod kątem ich celów, treści, metod kształcenia i form organizacyjnych i in.

Teaching methods

Metoda praktycznego działania,dyskusji, obserwacji, opisu, sprawozdania.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Odbycie, wymaganej regulaminem studiów, 45-godzinnej praktyki w szkole w klasach I-III. Podstawą zaliczenia praktyki jest obecność na zajęciach na terenie szkoły oraz
terminowe rozliczenie wymaganej dokumentacji w postaci arkuszy hospitacji u opiekuna praktyki z ramienia UZ.
Ocenę końcową stanowi ocena z praktyk.

Recommended reading

Aktualnie obowiązująca podstawa programowa wychowania wczesnoszkolnego , pakiety edukacyjne dla danej grupy wiekowej uczniów, przewodniki metodyczne, projekty zajęć.
Dokumentacja prowadzona przez nauczyciela klas I-III..

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 11:41)