SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji technicznej - course description

General information
Course name Metodyka edukacji technicznej
Course ID 05.2-WP-PPiWM-MET
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z wiadomościami  i umiejętnościami z zakresu techniki dla dzieci. Zapoznanie z metodyką elementarnej edukacji technicznej. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z obszaru techniki w edukacji elementarnej (np. rodzaje i własności papieru, drewna, styropianu, gliny itp.). Przygotowanie do korzystania z podstawowych pomocy i środków technicznych (linijka, nożyczki, dłuto, kombinerki, młotek, imadło, nitka, igła, gwoździe, papier ścierny itp.). Doskonalenie zdolności manualnych, sprawności, dokładności i precyzyjności. Rozwijanie zdolności twórczego myślenia w projektowaniu i rozwiazywaniu zadań o charakterze technicznym.
 

Prerequisites

Wiedza zawarta w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wiedza z podstaw edukacji technicznej.

Scope

1. Rodzaje i właściwości materiałów przyrodniczych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne

2. Podstawowe właściwości papieru, materiałów drewnianych, wybranych tworzyw sztucznych i włókienniczych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne.

3. Zapoznawanie dziecka z urządzeniami technicznymi. Budzenie zainteresowań technicznych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne

4. Przygotowanie propozycji zadań wytwórczych dla dzieci. Prezentacje uczestników.

5. Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I-III z dominacją edukacji technicznej.

6. Planowanie i wykonanie  prac technicznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - warsztaty twórcze.

7. Krytyczna analiza i ocena propozycji zajęć technicznych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych zparezentowanych przez studentów i w materiałach szkoleniowych dla studentów. 

Teaching methods

Zajęcia mają charakter warsztatów z wykorzystaniem ćwiczeń praktycznych, prezentacji i opisów, pogadanki, dyskusji. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Student oceniany jest na podstawie: - przygotowania do zajęć (30%),  aktywnego w nich uczestnictwa (30%), wykonywania aktualnych prac z techniki i skonstruowanych konspektów zajęć technicznych (30%) 

Recommended reading

1. Beck J., Dabrowski A., Kazberuk J., Praca technika w klasach I-III, Warszawa 1986.

2. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej, Rzeszów 2007.

3. Lib W., Kompetencje językowe komponentem kultury technicznej nauczycieli techniki i informatyki [w:] Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki. Wyd. UR Rzeszów 2007.

4. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w kl. I-III, Warszawa 1990.

5.  Praca-technika w klasach I-III, Warszawa 1982. 

Further reading

1. Plewka C., Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, cz. I, ITE, Radom 1999. 

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 22:26)