SylabUZ
Course name | Methodology of mathematics education in kindergarten |
Course ID | 05.2-WP-PPiWM-MEMwP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Tutorial | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Zapoznanie z problematyką wprowadzania dziecka w wieku przedszkolnym w świat matematyki; Doskonalenie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania ofert matematycznych zgodnie rozpoznanym stanem rzeczywistych możliwości dzieci; dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji matematycznej dziecka w wieku przedszkolnym.
Znajomość podstaw nauczania matematyki, wiedza o dziecku w wieku przedszkolnym oraz o procesach uczenia się, wiedza o metodach stosowanych w edukacji małego dziecka oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia i znaczeniu środków dydaktycznych.
Wykłady
Pojęcia i cele edukacji matematycznej w przedszkolu. Treści matematyczne w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Metody kształtowania pojęć matematycznych w przedszkolu. Tutoring rówieśniczy w edukacji matematycznej dziecka. Rozwijanie aktywności matematycznej u dzieci w wieku przedszkolnym. Możliwości rozwojowe dziecka 3-6-letniego w kontekście zdobywania wiedzy matematycznej. Myślenie i kształtowanie pojęć matematycznych u dzieci przedszkolnych – zasady, rymy. Kształtowanie pojęć geometrycznych u dzieci przedszkolnych.
Konwersatoria
Edukacja matematyczna w przedszkolu, jej specyfika, cele i treści – analiza programów i podręczników. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni. Kształtowanie umiejętności liczenia. Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie, rozdzielanie po kilka. Klasyfikowanie jako porządkowanie wiedzy o świecie. Szeregowanie jako wykrywanie różnic między przedmiotami. Zbiory – ustalanie równoliczności. Miara i sens mierzenia. Rytmy, kompensacje, przekształcenia. Figury geometryczne. Przyczyna i skutek, orientacja w czasie (dni i noce, pory roku, dni tygodnia, miesiące). Środki dydaktyczne stosowane w procesie wprowadzania dzieci w świat matematyki. Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka. Metodyka konstruowania gier planszowych.
Wykłady –wykład konwersatoryjny i konwencjonalny, prezentacja multimedialna.
Konwersatoria – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym; problemowe – dyskusja, burza mózgu, praktycznego działania – projektowanie zadań i wykonanie środków dydaktycznych, konstruowanie gier matematycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Dyskusja studentów i aktywność w trakcie zajęć, kolokwium
Konwersatoria
Pozytywna ocena z prezentacji tematu oraz przygotowanego zestawu zadań (dla wybranej kategorii wiekowej dzieci) dotyczących przeliczania, klasyfikowania, szeregowania, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, zbiorów, miary i wagi, rytmicznej organizacji czasu wraz z zastosowanymi środkami dydaktycznymi oraz zaprojektowanie gry matematycznej (ściganki, opowiadania, o ściśle określonym wątku matematycznym),
Ocena końcowa
Ocena ostateczna to średnia ocen z konwersatorium i wykładu.
Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Artykuły dotyczące podejmowanej podczas zajęć problematyki w czasopismach:
„Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola”.
Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 16-04-2021 13:38)