SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of mathematics education in grades I-III - course description

General information
Course name Methodology of mathematics education in grades I-III
Course ID 05.2-WP-PPiWM-MEMwS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Tutorial 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z celami, treściami, zasadami i metodami pracy dydaktycznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Zapoznanie z nowoczesnymi metodami oraz środkami edukacji matematycznej dziecka.Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć wprowadzających i utrwalających wybrane pojęcia matematyczne w klasach I-III.Kształtowanie umiejętności doboru i wykorzystania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w edukacji matematycznej dziecka.Kształtowanie kompetencji do krytycznej oceny praktyki pedagogicznej w zakresie edukacji matematycznej dziecka oraz kompetencji do podejmowania zmian w realizacji działań matematycznych z uczniami klas I-III.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Scope

Wykłady

Psychologiczne podstawy uczenia się matematyki w klasach I-III. Swoistość myślenia matematycznego dziecka. Istota edukacji matematycznej na poziomie wczesnoszkolnym. Cele, treści, zasady, metody kształcenia matematycznego w klasach I-III. Podstawa programowa edukacji matematycznej w klasach I-III. Kształtowanie pojęć matematycznych  w kl. I-III. Kształcenie wielostronne na matematyce. Orientacja na proces - orientacja na wynik w nauczaniu matematyki w klasach I-III.Nauczanie czynnościowe w edukacji wczesnoszkolnej – istota znaczenie i możliwości stosowania. Aktywność badawcza i aktywność twórcza w edukacji matematycznej dziecka w klasach I-III. Trudności dziecka w uczeniu się matematyki.

Konwersatoria.

Edukacja matematyczna w klasach I-III, jej specyfika – analiza programów i podręczników. Dojrzałość dziecka do uczenia się matematyki w klasach I-III- poję cie, zakresy,rozwijanie. Cechy wielkościowe, stosunki przestrzenne, figury geometryczne. Nauka o zbiorach jako podstawa kształtowania pojęcia liczby naturalnej. Monografia liczby. Pojęcia liczby naturalnej, i działania matematycznego (dodawanie i odejmowanie). Rozszerzenie zakresu liczbowego, istota przekraczania progu dziesiątkowego. Pojęcia mnożenia i dzielenia. Intuicyjne pojęcie ułamka. Pojęcia geometryczne w edukacji wczesnoszkolnej. Formułowanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. Równania i nierówności. Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka. Umiejętności praktyczne (pojęcia: czasu, miary, masy, pojemności, liczenie pieniędzy).

Teaching methods

Wykład , praca z książką, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, nauczanie czynnościowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu (projekty zadań i sytuacji oraz zajęć matematycznych, aktywny udział w dyskusjach) oraz pozytywna ocena z kolokwium. 

Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium .

Ocena końcowa – średnia arytmetyczna: oceny uzyskanej na zaliczenie wykładu oraz oceny uzyskanej z konwersatorium.

Recommended reading

1. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2014.

2. Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny, Warszawa 1990.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.

4.Siwek H., Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowanie w matematyce szkolnej, Warszawa 2005.

5. Kalinowska A., Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych-między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Kraków 2010.

6. M.Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2008

7. Klus-Stańska, M.Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej WSiP, Warszawa 2005

8. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998.

9. Stucki E. , Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, Bydgoszcz 1994.

 

Further reading

1. Lelonek M., Wróbel T. (red.), Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, WSiP, Warszawa 1990.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Terapia dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki, Katowice 1997.

3. Semadeni Z. (red). , Nauczanie początkowe matematyki T. 1,2,3,4,WSiP, Warszawa 1984.

4.  Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 22:07)