SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu - course description

General information
Course name Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu
Course ID 05.2-WP-PPiWM-MESPwP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi z edukacją społeczną i przyrodniczą w przedszkolu. Utrwalenie wiadomości i doskonalenie umiejętności związanych z projektowaniem zajęć w przedszkolu.

Prerequisites

Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwoju dziecka.

Scope

Wykłady

Instrumentarium metodyczne edukacji przyrodniczej i społecznej w przedszkolu (cele, treści kształcenia w edukacji przyrodniczej, podstawa programowa, funkcje,zasady, formy, metody i środki realizacji). Dziecko w środowisku społecznym i przyrodniczym. Szanse i zagrożenia dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Zbliżanie dzieci przedszkolnych do przyrody ożywionej. Przyrodnicze środowisko dziecka i jego charakterystyka Warunki sprzyjające zbliżaniu dzieci przedszkolnych do przyrody Organizacja  warunków przedszkolnej edukacji społecznej. Rodzaje i znaczenie wycieczek w edukacji przyrodniczo-społecznej dzieci Aktywność badawcza dzieci w przedszkolu.  Kształtowanie świadomości ekologicznej dzieci.  Relacje, integracja, komunikacja, dialog, konflikt dziecka w diadzie z rówieśnikami i z nauczycielem. Tutoring nauczyciela z rodzicami. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu i poza nim. Realizacja treści patriotycznych i moralnych w przedszkolu

Konwersatoria

Umowa społeczna jako metoda demokratyzowania stosunków społecznych w przedszkolu. Procedura zawierania umowy w przedszkolu. Aktywność badawcza dzieci w wieku przedszkolnym. Badanie świata przyrody ożywionej i nieożywionej. Eksperymenty jako źródło wiedzy o otaczającym świecie przyrodniczym. Ścieżki przyrodnicze w edukacji przedszkolnej. Projektowanie ścieżek edukacyjnych. Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym na bazie ścieżek przyrodniczych. Przedszkolna edukacja ekologiczna- podstawy, założenia, cele edukacji ekologicznej. Pierwsze sposoby walki z zagrożeniami i podejmowane działania profilaktyczne w edukacji ekologicznej. Projektowanie spotkań i warsztatów dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwersatoryjny i konwencjonalny

Konwersatoria – ćwiczenia laboratoryjne, burza mózgów, metoda projektu, gry dydaktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie wykładów na podstawie pozytywnej oceny z kolokwium

Konwersatoria

Warunkiem zaliczenia jest kolokwium oraz przygotowanie, prezentacja i pozytywna ocena projektu edukacyjnego dotyczącego wybranego problemu z zakresu treści społeczno-przyrodniczych realizowanych w przedszkolu,  wykonanie zadań indywidualnych i grupowych wynikających z problematyki zajęć. Ocena z konwersatoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych z konwersatoriów i wykładów.

Recommended reading

1.  Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie: etiologia zjawiska, Warszawa 2008.

2. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2001.

4. Olczak A., Umowa społeczna z dzieckiem jako droga ku demokracji w wychowaniu, Zielona Góra 2010.

5.Basińska A., Odkrywanie świata. O aktywności poznawczej dziecka w przestrzeni edukacyjnej środowiska, Poznań 2012.

6. Denek K., Dymara B., Korzeniowska W.: Dziecko w świecie wielkiej i małej Ojczyzny, Kraków 2009.

7. Helm J.H., Katz L.G.: Mali badacze – metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003.

8. Jaszczyszyn E.: Ekologiczna edukacja przedszkolna, Białystok 2003.

9. Parczewska T.: Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin 2009.

10. Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz 2015.

Further reading

1. Antczak A., Tworzymy ścieżkę edukacyjną w nadleśnictwie, Warszawa 2003.

2. Cywińska M., Konflikty interpersonalne wśród dzieci, Poznań 1995.

3. Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Warszawa 1998.

4. Olczak A., Ścieżki edukacyjne, „Życie Szkoły” 2010, nr 5.

5. Ścieżki edukacyjne, red. A. Jońska-Choinka, M. Kamiński, Zeszyt przedmiotowo-metodyczny „Grono”, Zielona Góra 2002, 3(6).

6. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992.

7. Waloszek D., Nauczyciel i dziecko: organizacja warunków edukacji przedszkolnej, Zielona Góra 1998.

8. Frątczakowie E. i J.: Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Bydgoszcz 1996.

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 21:56)