SylabUZ

Generate PDF for this page

Współczesne problemy socjologii edukacji - course description

General information
Course name Współczesne problemy socjologii edukacji
Course ID 14.2-WP-PPiWM-WPSE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Artur Kinal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zaznajomienie studentów z bieżącymi zagadnieniami dotyczącymi edukacji zarówno w zakresie teorii jak i praktycznego wymiaru funkcjonowania procesów i instytucji edukacyjnych, 

Prerequisites

Ukończony kurs socjologii ogólnej

Scope

Edukacja w warunkach społeczeństwa nowoczesnego i ponowoczesnego.

Rola edukacji w przełamywaniu barier kulturowych (eksperyment Jane Elliot).

Szkoła jako źródło oddziaływań społecznych (John Dewey)

Szkoła jako instytucja totalna 

Relacja uczeń - nauczyciel w perspektywie koncepcji dramaturgicznej E. Goffmana

Mechanizmy deprywacji w systemie edukacji: (koncepcja kodów ograniczonych B. Bernsteina, koncepcja piętna E. Goffmana)

Społeczne uwarunkowania resocjalizacji jako szczególnego oddziaływania wychowawczego

 

Teaching methods

wykład akademicki

praca z tekstem

dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia kończą się kolokwium. Ocena z ćwiczeń jest oceną z kolokwium, która może zostać podniesiona o 0,5-1 oceny w górę w przypadku studentów aktywnych

Wykład kończy się egzaminem. Ocena z wykładów jest oceną z egzaminu. 

Ocena końcowa jest średnią ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

Dewey John, Jak myślimy, Warszawa, PWN 1988

Meighan Roland., Socjologia edukacji, Toruń, UMK 1993

Janowski Andrzej., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa, WSiP 1995

Mikiewicz Piotr., Społeczne światy szkół średnich: od trajektorii marginesu do trajektorii elit, Wrocław, TWP 2005.

Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina [w:] Piotrowski A., Ziółkowski M., Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna Warszwa, PWN 1976

Rokicki Jarosław, Szkoła jako instytucja totalna, [w:] Manipulacja. Pedagogiczno-społeczne aspekty cz.1. (red.) Joanna Aksman, Kraków, Oficyna Wydawnicza AFM, 2010

 

Further reading

Notes


Modified by dr Artur Kinal (last modification: 26-04-2021 14:11)