SylabUZ

Generate PDF for this page

Organizowanie środowiska wychowawczego przez nauczyciela w pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole - course description

General information
Course name Organizowanie środowiska wychowawczego przez nauczyciela w pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole
Course ID 05.2-WP-PPiWM-OŚWwPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz roli nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci; kształcenie umiejętności wprowadzania do praktyki  edukacyjnej wiedzy dotyczącej  organizacji i realizacji procesu wychowawczego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej; zapoznanie z możliwościami i ograniczeniami wychowawczej pracy nauczyciela z dziećmi; kształcenie umiejętności  identyfikowania zagrożeń dla prawidłowego oraz  harmonijnego rozwoju dziecka w przedszkolu i szkole.

Prerequisites

Wiedza z zakresu wstępu do pedagogiki, teorii wychowania, psychologii rozwojowej.

Scope

 

  1. Proces wychowania  dzieci  w  fazie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa
  2. Typy, cele i zasady realizacji funkcji wychowawczej w instytucjach edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i  młodszym szkolnym
  3. Rola nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci
  4. Cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły z podmiotami zewnętrznymi
  5. Problemy wychowawcze -  sposoby ich identyfikacji i likwidacji we współpracy z podmiotami edukacji
  6. Wychowanie wielokulturowe, społeczne, obywatelskie, patriotyczne
  7. Specyfika pracy z uczniami z doświadczeniem migracyjnym
  8. Budowanie  autorytetu nauczyciela w relacjach zawodowych
  9. Rozpoznawanie i identyfikowanie stylów  wychowania w praktyce edukacyjnej - krytyczna ocena
  10. Rozpoznawanie  sytuacji zagrożeń w przedszkolu i szkole oraz przeciwdziałanie im
  11. Techniki rozwiązywania konfliktów w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej

Teaching methods

Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, drzewo decyzyjne, burza mózgów, metoda projektu, metoda przypadków, prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności studentów, wypowiedzi pisemnej oraz projektów zlecanych przez prowadzącego.

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium

Recommended reading

  1. Łobocki M., ABC wychowania, Lublin 1999.
  2. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2009.
  3. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2005.
  4. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
  5. Puślecki W., Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji, Wrocław 2008.
  6. Speck O., Być nauczycielem, Gdańsk 2005.

Further reading

1. M. Magda-Adamowicz, E. Kobyłecka (red.), Dziedziny wychowania w klasach początkowych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016

2. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 1991

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 12:36)