SylabUZ
Course name | Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna dzieci zdolnych i twórczych |
Course ID | 05.1-WP-PPiWM-DPPDZiT |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 8 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozy dzieci zdolnych i twórczych (istota, rodzaje zdolności i twórczości oraz metody diagnozowania dzieci zdolnych, uzdolnionych i twórczych). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi.
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej
Istota metod diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych. Badanie aspektów istotnych dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Omówienie wybranych narzędzi do badania osób zdolnych i twórczych, np.: 1) kwestionariusz zainteresowań i zdolności dzieci – wersja dla nauczyciela i rodzica oraz klucz do niego ; 2) kwestionariusz twórczych postaw (np. K.J. Szmidta, K. Krasoń, S. Popka); 3) kwestionariusz badania twórczego myślenia (np. Guilforda oraz Jellena i Urbana); 4) kwestionariusz twórczego zachowania; 5) rysunku dziecka. Opieka psychologiczna i pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi.
Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności studentów, dyskusji, wypowiedzi pisemnej, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia oraz przeprowadzonej diagnozy wybranym narzędziem.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium
1. Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot 2010.
2. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.
3. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
4. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
1. Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.
2. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
3. Magda-Adamowicz , Twórczość pedagogiczna nauczyciela w kontekście systemowym: źródła, koncepcja, identyfikacje, Toruń 2015.
4. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
5. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
6. Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.
7. M. Magda-Adamowicz , K. Żernik - Twórczość werbalna dzieci - koncepcja i identyfikacje, w: B. Niemierko , M. K. Szmigel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, Karków 2016
Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 27-04-2021 19:32)