SylabUZ
Course name | Praktyktyka ciągła w przedszkolu |
Course ID | 05.1-WP-PPiWM-Pra4 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 8 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Practical training | 60 | 4 | 60 | 4 | Credit with grade |
Zapoznanie ze specyfiką pracy przedszkola, poznanie zadań realizowanych przez przedszkole, sposobu funkcjonowania i organizacji pracy, poznanie sposobów i zasad
prowadzenia dokumentacji wychowawcy i nauczyciela, zapoznanie z pracą nauczyciela przedszkola w toku czynności organizacyjnych, komunikacyjnych, edukacyjnych,
rozwijanie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć, formułowania celów, doboru metod i form pracy, organizowania pracy w grupach, przygotowywania i wykorzystywania
pomocy dydaktycznych (także środków multimedialnych), organizowania przestrzeni, motywowania dzieci do wykonywania zadań, rozwijanie umiejętności animowania
aktywności poznawczej dzieci, pobudzanie refleksji własnej, rozwijanie umiejętności analizowania i interpretowania zdarzeń i sytuacji pedagogicznych w świetle posiadanej
wiedzy.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki przedszkolnej, dydaktyki ogólnej, psychologii rozwoju dziecka. Znajomość założeń aktualnie obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wynikających z niej rozwiązań.
Poznawanie funkcjonowania przedszkola – zadań, organizacji pracy, dokumentacji. Obserwowanie grupy dzieci jako grupy społecznej, poznawanie dzieci ich możliwości i zainteresowań, potrzeb. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach w przedszkolu, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem i dziećmi oraz między dziećmi. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela przedszkola – rozpoznawania możliwości dzieci, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania dzieci, dyscyplinowania, motywowania. Analizowanie organizacji przestrzeni w sali przedszkolnej w zależności od podejmowanego zadania. Konfrontowanie wiedzy praktycznej z
teoretyczną. Obserwowanie i prowadzenie dokumentacji hospitowanych zajęć. Asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia. Samodzielne prowadzenie fragmentów zajęć zleconych przez nauczyciela-opiekuna praktyki. Konsultacje i omawianie z nauczycielem-opiekunem praktyki obserwowanych zajęć pod kątem ich celów, treści, metod
kształcenia i form organizacyjnych i in.
Praktycznego działania i obserwacji.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Odbycie, wymaganej regulaminem studiów, 60-godzinnej praktyki w grupie przedszkolnej, potwierdzonych opinią Nauczyciela - Opiekuna. Podstawą zaliczenia praktyk jest
terminowe rozliczenie wymaganej dokumentacji u opiekuna praktyki z ramienia UZ. Ocenę końcową z praktyk stanowi średnia ważona – 80% oceny z praktyk wystawionej przez
nauczyciela opiekuna w przedszkolu oraz 20% oceny opiekuna z ramienia UZ obejmującej przygotowanie i terminowe rozliczenie dokumentacji.
Ocena końcowa z przedmiotu:
Ocenę końcową stanowi ocena z praktyk
Aktualnie obowiązująca podstawa programowa wychowania przedszkolnego , pakiety edukacyjne dla danej grupy wiekowej dzieci, przewodniki metodyczne, projekty zajęć.
Dokumentacja przedszkola prowadzona przez nauczyciela opiekuna-praktyki.
Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej Wydziału. Szczegółowe
instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 04-05-2021 07:20)