SylabUZ

Generate PDF for this page

Partnerstwo edukacyjne w szkole i przedszkolu - course description

General information
Course name Partnerstwo edukacyjne w szkole i przedszkolu
Course ID 05.2-WP-PPiWM-PEwSiP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu różnych wymiarów partnerstwa edukacyjnego. Przygotowanie studentów do budowania projektów sieci partnerstwa wśród podmiotów edukacyjnych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii. 

Scope

Partnerstwo – współpraca w edukacji – analiza pojęć, związków i zależności. Partnerstwo edukacyjne a kultura szkoły/placówki edukacyjnej (pojęcie, wymiary, tworzenie). Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. Budowanie sieci kapitału społecznego w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. Budowanie partnerstwa publicznego na rzecz edukacji w regionie. Indywidualny wymiar relacji w budowaniu partnerstwa edukacyjnego. 

Teaching methods

Dyskusja, projekt, burza mózgów. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z przygotowanego projektu (indywidualnego lub grupowego) dotyczącego budowania sieci partnerstwa edukacyjnego w wybranym środowisku czy grupie. 

Recommended reading

1.Dudzikowa M. i. in., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011.

2. Dudzikowa M., Co z rozwojem kapitału społecznego w szkole? Postawienie problemu, [w:] „Gorące” problemy edukacji w Polsce: ekspertyzy i opinie, red. T. Lewowicki, Warszawa 2007.

3. Dudzikowa M., Erozja kapitału społecznego w szkole w kulturze nieufności, [w:] Wychowanie: pojęcia procesy konteksty, T. IV, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2008.
4. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., red., Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Kraków 2010.

5. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.

6. Herbst M., red., Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny, Warszawa 2007.

7. Kaźmierczak T., Rymsza M., red., Kapitał społeczny, ekonomia społeczna, Warszawa 2007.

8. Kwiatkowski M., Kapitał społeczny a edukacja, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja” 2003, 3(23).

9. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.

10. Nowosad I., Szymański M. J., red., Nauczyciele i rodzice, cz. 3, W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Zielona Góra-Kraków, 2004.

11. Nyczaj-Drąg M., Głażewski M., Współprzestrzenie edukacji, Kraków 2005.

12.Czerepaniak-Walczak M., Proces emancypacji kultury szkoły, wydawnictwo Wolters-Kluwer, Warszawa 2018

14. Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne: problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.

Further reading

1. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków, 2006.

2. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.

3. Klimowicz M., Bokajło A.W., Kapitał społeczny – interpretacje, impresje, operacjonalizacja, Warszawa 2010.

4. Moroń D., red., Kapitał ludzki i społeczny: wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław 2009.

5. Szczepański M.S, red., Kapitał społeczno-kulturowy a rozwój lokalny i regionalny, Tychy 2000.

6. Sztompka P., Zaufanie: fundament społeczeństwa, Kraków 2007.

7. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, Warszawa 2002.

8. Putman D., R., Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008.

9. Tuohy D., Dusza szkoły, Warszawa 2002.

 

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 20:57)