SylabUZ

Generate PDF for this page

Kapitał rodzinny a edukacja dziecka - course description

General information
Course name Kapitał rodzinny a edukacja dziecka
Course ID 05.2-WP-PPiWM-KRaED
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Pogłębienie wiedzy studentów w zakresie kluczowych zagadnień dotyczących socjalizacji dziecka w rodzinie, ekonomicznych teorii jego edukacji i wychowania, przygotowanie studentów do rozpoznawania i projektowania sposobów wspierania dziecka przez rodziców przy wykorzystaniu określonego rodzaju zasobów w postaci kapitału ekonomicznego, społecznego i kulturowego, zapoznanie studentów z mechanizmami tworzenia kapitału edukacyjnego dziecka.

Prerequisites

Ukończony kurs z zakresu pedagogiki i psychologii ogólnej.

Scope

Teoria P. Bourdieu w naukach społecznych. Koncepcja reprodukcji kulturowej. (Re)produkcja pozycji klasowej poprzez praktyki edukacyjne rodziców. Znaczenie edukacji dziecka. Zasoby inwestowane przez rodziców w polu edukacji dziecka. Praktyki edukacyjne rodziców. Obraz dziecka w kontekście kapitału rodziny. Dzieciństwo konstruktywnego kapitału. Dzieciństwo łatwego kapitału. Dzieciństwo nadmiaru i niedostatku. Rodzicielstwo zaangażowane w produkcję kapitału edukacyjnego dziecka. Mechanizmy wytwarzania kapitału edukacyjnego dziecka w rodzinie. Rodzice jako medium stratyfikacji szkolnej. Od merytokracji do rodzicokracji. Kapitał społeczny a edukacja dziecka. Kapitał kulturowy i ekonomiczny w edukacji dziecka.

Teaching methods

Metody podające: opowiadanie, opis; metody poszukujące: nauczanie problemowe, dyskusja, analiza przypadków; analiza tekstów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Aktywność na zajęciach oraz przygotowanie autorskiego projektu dotyczącego możliwych sposobów tworzenia i konwersji kapitału edukacyjnego dziecka w rodzinie.

Recommended reading

  1. Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983.
  2. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.
  3. Bourdieu P., Wacquant L., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
  4. Bourdieu P., Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.
  5. Bourdieu P., Passeron J.C., Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006.
  6. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne, Kraków 2011.
  7. Mikiewicz P., Kapitał społeczny a edukacja, Warszawa 2014.
  8. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
  9. Smolińska-Theiss B., Od społecznych przyczyn niepowodzeń szkolnych do zróżnicowań i nierówności w szkole, [w:] Kapitał społeczny a nierówności – kumulacja i redystrybucja, red. K. Marzec-Holka, H. Guza-Steinke, Bydgoszcz 2009.
  10. Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny: edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Warszawa 2014.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Kwieciński Z., Sprawiedliwa nierówność czy niesprawiedliwa równość?: implikacje edukacyjne, [w:] Między patosem a dekadencją: studia i szkice socjopedagogiczne, red. Z. Kwieciński, Wrocław 2007.
  2. Melosik Z., Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, [w:] Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. M. Cylkowska-Nowak, Poznań 2004.
  3. Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo: dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków 2009.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Notes

Brak


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 12:37)