SylabUZ

Generate PDF for this page

Projektowanie programów autorskich - course description

General information
Course name Projektowanie programów autorskich
Course ID 05.1-WP-PPiWM-PPA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu projektowania programów autorskich i innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.

Scope

Zasady pracy nad programem autorskim. Cele programu kształcenia – ich definiowanie, sposoby formułowania, operacjonalizacja i osiąganie. Materiał nauczania: selekcja i gradacja treści kształcenia; wiedza szkolna i pozaszkolna. Procedura oceniania uczniów: strategie oceniania, ujecie metodyczne i ideologiczne, ocena opisowa i bieżąca. Projektowanie rozwiązań praktycznych i ewaluacja programu.

Teaching methods

Metody: asymilacji wiedzy, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, waloryzacji, praktyczne działanie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności studentów, zaprojektowania i analizy autorskiego programu, prezentacji do wybranego zagadnienia.

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium

Recommended reading

Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.

Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.

Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.

Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.

Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

Further reading

Popek S ., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Notes


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 16-04-2021 14:17)