SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka diagnozy i terapii pedagogicznej - course description

General information
Course name Metodyka diagnozy i terapii pedagogicznej
Course ID 05.1-WP-PPiWM-MDiTP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z etiologią oraz symptomami specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się.  Zapoznanie studentów z procedurą diagnostyczną i terapeutyczną oraz z metodami terapii dzieci z zaburzeniami w uczeniu się oraz zaburzeniami zachowania. Przygotowanie studentów do prowadzenia diagnozy i terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Prerequisites

Znajomość podstawowej terminologii związanej z terapią pedagogiczną oraz procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.

Scope

 

Konwersatoria

Symptomy ryzyka dysleksji w ontogenezie człowieka – w wieku niemowlęcym (0-1 r.ż), poniemowlęcym (2-3 r.ż), przedszkolnym (3-5 r.ż), w wieku 6-7 lat oraz u uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Etiologia ryzyka dysleksji.

Symptomy oraz przyczyny zaburzeń wzrokowych, słuchowych, lateralizacji, orientacji w przestrzeni, koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Trudności w uczeniu się a zaburzenia emocjonalne.

Formy  pomocy dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zalecenia do pracy diagnostyczno- terapeutycznej z każda z grup.

Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej z dziećmi młodszymi.

Procedura diagnostyczna i wybrane narzędzia do diagnozy ryzyka dysleksji i specyficznych trudności w uczeniu się dzieci przedszkolnych i edukacji wczesnoszkolnej.

Ćwiczenia percepcji i pamięci wzrokowej we wszystkich zakresach w oparciu materiał konkretny (obrazkowy) i abstrakcyjny (geometryczny i literowy).

Ćwiczenia percepcji i pamięci słuchowej w oparciu o materiał niewerbalny i werbalny.

System stymulacji i koordynacji zaburzeń rozwoju ruchowego, percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz wzrokowo-ruchowo- słuchowej (metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, metoda Newella C. Kepharta, metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, metoda J. Cieszyńskiej, metoda malowania 10 palcami, Kinezjologia Edukacyjna).

Ćwiczenia integracji percepcyjno-motorycznej z wykorzystaniem metod: sylabowej według K. Grabałowskiej, J. Jastrząb, J. Mickiewicz, M. Wojak, analityczno-syntetyczno-sylabowej według J. Baranowej, 18 struktur według E. Kujawy i M. Kurzyny, literowo-wyrazowej według B. Bieleń i G. Trzeciak, trzech rodzajów działań terapeutycznych T. Gąsowskiej i Z. Pietrzak-Stępkowskiej, terapii zajęciowej według J. Magnuskiej, działań profilaktycznych według A. Kołodziejczyka.

Ćwiczenia z wykorzystaniem omawianych narzędzi diagnostycznych i scenariuszy zajęć opartych na wymienionych metodach.

Konstruowanie programów terapeutycznych. 

Teaching methods

 

Praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja, prezentacja multimedialna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę z konwersatorium składają się wyniki osiągnięte podczas dyskusji, przygotowanego studium przypadku oraz kolokwium.

 

Recommended reading

  1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna wieku przedszkolnego, Warszawa 1985.
  2. Bogdanowicz M, Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.
  3. Bogdanowicz M., O dysleksji rozwojowej, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Lublin 1994.
  4. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
  5. Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.
  6. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
  7. Gąsowska K.: Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1984.
  8. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
  9. Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.
  10. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego zajęcia.

Further reading

  1. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985.
  2. Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Od piosenki do literki, cz. 1-2, Gdańsk 1997, 1998.
  3. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnycka M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1994.
  4. Bogdanowicz M., Szlagowska D., Piosenki do rysowania, Gdańsk 1996.
  5. Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 1997.
  6. Waszkiewicz E., Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8-letnich, Warszawa 1991.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 29-04-2021 12:53)