SylabUZ

Generate PDF for this page

Etyka zawodu nauczyciela - course description

General information
Course name Etyka zawodu nauczyciela
Course ID 05.9-WP-PPiWM-EZN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student zna pojęcia z zakresu etyki zawodowej i potrafi się nimi posługiwać. Zauważa powiązania między etyką, aksjologią i antropologią       a praktyką edukacyjną. Doskonali umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy do analizy i oceny działań nauczycieli.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z filozofii.

Scope

Etyka a moralność. Ogólne zasady etyki nauczycielskiej

Aksjologiczny wymiar etyki nauczycielskiej. Rozumienie wartości i antywartości.

Wolność jako warunek zachowań moralnych.

Respektowanie podmiotowości nauczyciela i ucznia w placówce edukacyjnej.

Wrażliwość moralna. Tolerancji i jej granice, a działania nauczycieli.

Nauczyciel mądry i dobry. Cechy wzoru osobowego. Autorytet szkolnego wychowawcy.

Problem sprawiedliwości i sumienia w etyce nauczycielskiej.

Deontologia nauczycielska

Teaching methods

Metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, burza mózgów).

.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej z zakresu etyki nauczycielskiej. Przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych.

Recommended reading

Aksjologia w kształceniu pedagogów, red. J. Kostkiewicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

Bittner B., Stępień J., Wprowadzenie do etyki zawodowej. Podręcznik, eMPi2, Poznań 2000.

Wychowanie osobowe, red. F. Adamski, Petrus, Kraków 2011.

Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011.

Further reading

Ciszek M., Dobro i bezpieczeństwo ucznia (osoby) z perspektywy etyki nauczycielskiej, UPH, Siedlce 2016.

Szewczyk K, Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.

Zagadnienia etyki zawodowej, red. A. Andrzejuk, Navo, Warszawa 1998.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 15-04-2021 19:22)