SylabUZ
Course name | Etyka zawodu nauczyciela |
Course ID | 05.9-WP-PPiWM-EZN |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Student zna pojęcia z zakresu etyki zawodowej i potrafi się nimi posługiwać. Zauważa powiązania między etyką, aksjologią i antropologią a praktyką edukacyjną. Doskonali umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy do analizy i oceny działań nauczycieli.
Podstawowa wiedza z filozofii.
Etyka a moralność. Ogólne zasady etyki nauczycielskiej
Aksjologiczny wymiar etyki nauczycielskiej. Rozumienie wartości i antywartości.
Wolność jako warunek zachowań moralnych.
Respektowanie podmiotowości nauczyciela i ucznia w placówce edukacyjnej.
Wrażliwość moralna. Tolerancji i jej granice, a działania nauczycieli.
Nauczyciel mądry i dobry. Cechy wzoru osobowego. Autorytet szkolnego wychowawcy.
Problem sprawiedliwości i sumienia w etyce nauczycielskiej.
Deontologia nauczycielska
Metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, burza mózgów).
.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej z zakresu etyki nauczycielskiej. Przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych.
Aksjologia w kształceniu pedagogów, red. J. Kostkiewicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.
Bittner B., Stępień J., Wprowadzenie do etyki zawodowej. Podręcznik, eMPi2, Poznań 2000.
Wychowanie osobowe, red. F. Adamski, Petrus, Kraków 2011.
Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011.
Ciszek M., Dobro i bezpieczeństwo ucznia (osoby) z perspektywy etyki nauczycielskiej, UPH, Siedlce 2016.
Szewczyk K, Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Zagadnienia etyki zawodowej, red. A. Andrzejuk, Navo, Warszawa 1998.
Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 15-04-2021 19:22)