SylabUZ
Course name | Badania nad dzieckiem i dzieciństwem |
Course ID | 14.8-WP-PPiWM-ENDiD |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie z teoretycznymi podstawami, metodologią i wynikami badań nad dzieckiem i jakością dzieciństwa.
Podstawy pedagogiki ogólnej, socjologii, pedagogiki rodziny, psychologii rozwojowej oraz metodologii badań naukowych. Wiedza z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Wykłady
Pedologia jako nauka o dziecku. Dziecko i dzieciństwo jako kategorie teoretyczne - wyjaśnienie pojęć. Dziecko jako obiekt analiz i badań pedagogicznych w Polsce. Badania nad dzieciństwem w innach krajach. Dziecko i jego dzieciństwo w wymiarze historycznym - przemiany dzieciństwa. Typy badań nad dzieckiem i dzieciństwem. Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Społeczne i kulturowe konteksty współczesnego dzieciństwa. Jakość dzieciństwa na wsi i w mieście. Instytucjonalizacja dzieciństwa. Etyka badań naukowych z udziałem dzieci.
Konwersatoria
Obrazy współczesnego dziecka i dzieciństwa kreowane przez media. Dziecko i dzieciństwo w badaniach socjologicznych. Dziecko i dzieciństwo w badaniach psychologicznych. Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych. Dzieci wysokiej i niskiej jakości. Dzieci/dzieciństwo nadmiaru i niedostatku. Jakość dzieciństwa w szkole i przedszkolu. Jakość dzieciństwa w rodzinie. Metody i przykłady współczesnych badań nad dzieciństwem.
Wykład
Konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny; prezentacje multimedialne.
Konwersatoria
Dyskusja, praca z materiałem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu, prezentacje multimedialne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studentów.
Konwersatoria
Zaliczenie z oceną na podstawie opisu, analizy oraz projektowania badań dotyczących problemów współczesnego dziecka i jego dzieciństwa, prezentacji do wybranego zagadnienia do tematu, aktywnej obecności i dyskusji studentów.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu.
Magda-Adamowicz M., Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018.
Kowalska E., Magda-Adamowicz M. (red.), Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych, Toruń 2020.
Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
1. Szczepska-Pustkowska M., Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011.
2. Wymiary dzieciństwa. Problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie, red. Jadwiga Bińczycka i Barbara Smolińska-Theiss, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
3. Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, red. Maria Kolankiewicz, WSiP, Warszawa 1998.
4. Zwoliński A., Krzywdzone dzieci. Zagrożenia współczesnego dzieciństwa, Kraków: Wydawnictwo WAM 2012.
5. Kosowski P., Dziecko i reklama telewizyjna, Wyd. Akademickie „Żak” Warszawa 1999.
6. Krzyżanowska N., Gry reklamy: rola dziecka w postmodernistycznej wizji konsumpcji masowej (w:) Współprzestrzenie edukacji, red. Mirosława Nyczaj-Drąg i Michał Głażewski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005
Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 20:46)