SylabUZ

Generate PDF for this page

Badania nad dzieckiem i dzieciństwem - course description

General information
Course name Badania nad dzieckiem i dzieciństwem
Course ID 14.8-WP-PPiWM-ENDiD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami, metodologią i wynikami badań nad dzieckiem i jakością dzieciństwa.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej, socjologii, pedagogiki rodziny, psychologii rozwojowej oraz metodologii badań naukowych. Wiedza z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Scope

Wykłady

Pedologia jako nauka o dziecku. Dziecko i dzieciństwo jako  kategorie teoretyczne - wyjaśnienie pojęć.   Dziecko jako obiekt analiz i badań pedagogicznych w Polsce. Badania nad dzieciństwem w innach krajach. Dziecko i jego dzieciństwo w wymiarze historycznym - przemiany dzieciństwa. Typy  badań nad dzieckiem i dzieciństwem. Dziecko a zagrożenia współczesnego świata. Społeczne i kulturowe konteksty współczesnego dzieciństwa. Jakość dzieciństwa na wsi i w mieście. Instytucjonalizacja dzieciństwa. Etyka badań naukowych z udziałem dzieci.

Konwersatoria

Obrazy współczesnego dziecka i dzieciństwa kreowane przez media. Dziecko i dzieciństwo w badaniach socjologicznych. Dziecko i dzieciństwo w badaniach psychologicznych. Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych.  Dzieci wysokiej i niskiej jakości. Dzieci/dzieciństwo nadmiaru i niedostatku. Jakość dzieciństwa w szkole i przedszkolu. Jakość dzieciństwa w rodzinie. Metody i przykłady współczesnych badań nad dzieciństwem.

 

Teaching methods

Wykład

Konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny; prezentacje multimedialne.

Konwersatoria

Dyskusja, praca z materiałem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu, prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności studentów.

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie  opisu, analizy oraz projektowania badań dotyczących problemów współczesnego dziecka i jego dzieciństwa, prezentacji do wybranego zagadnienia do tematu, aktywnej obecności i dyskusji studentów.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu.

 

Recommended reading

  1. Głażewski M., Nyczaj-Drąg M., Ponowoczesne współprzestrzenie artefaktu dziecięctwa (w:) Współprzestrzenie edukacji, red. Mirosława Nyczaj-Drąg i Michał Głażewski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
  2. Głażewski M., Dziecięcość jako monstrum i wspólnik filozofów, w: Współprzestrzenie edukacji, red. Mirosława Nyczaj-Drąg i Michał Głażewski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005
  3. Karczewski S., Warecki K., Dzieci bez dzieciństwa. O dramatycznej sytuacji dzieci we współczesnym świecie, Fundacja „Nasza Przyszłość”, Szczecinek 2004. . 
  4. Kehily M.J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przeł. Ks. Marek Kościelniak, Kraków: Wydawnictwo WAM 2008.
  5. Klus – Stańska D., Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, w: Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Red. Ewa Filipiak, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2008.
  6. Klus-Stańska D. Dziecko w pułapce wczesnej edukacji – perspektywy krytyki adaptacyjnej i emancypacyjnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2008 nr 4. 
  7. Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2008.
  8. Matyjas B., Dzieciństwo na wsi. Warunki życia i edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012.
  9. Nyczaj-Drąg M. Oczekiwania a doświadczenia dzieci w pierwszym roku nauki, Zielona Góra 2001.
  10. Nyczaj-Drąg M., Dzieci wysokiej jakości w ponowoczesnym świecie. Esej o konieczności i ryzyku instytucjonalizacji dzieciństwa, (w:) Współprzestrzenie edukacji, red. Mirosława Nyczaj-Drąg i Michał Głażewski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. 
  11. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
  12. Postman N., W stronę XVIII stulecia. Jak przeszłość może doskonalić naszą przyszłość, przełożył Rafał Frąc, PIW, Warszawa 2001.
  13. Segiet K., Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne, Poznań: WN UAM 2011. 
  14. Urbaniak-Zając D., Piekarski J., Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź 2003.
  15. Magda-Adamowicz M., Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018.

  16. Kowalska E., Magda-Adamowicz M. (red.), Dziecko i dzieciństwo w badaniach pedagogicznych, Toruń 2020.

  17. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.

 

Further reading

1. Szczepska-Pustkowska M., Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2011. 

2. Wymiary dzieciństwa. Problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie, red. Jadwiga Bińczycka i Barbara Smolińska-Theiss, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

3. Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, red. Maria Kolankiewicz, WSiP, Warszawa 1998.

4. Zwoliński A., Krzywdzone dzieci. Zagrożenia współczesnego dzieciństwa, Kraków: Wydawnictwo WAM 2012.

5. Kosowski P., Dziecko i reklama telewizyjna, Wyd. Akademickie „Żak” Warszawa 1999.

6. Krzyżanowska N., Gry reklamy: rola dziecka w postmodernistycznej wizji konsumpcji masowej (w:) Współprzestrzenie edukacji, red. Mirosława Nyczaj-Drąg i Michał Głażewski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 11-04-2021 20:46)